Sølvmynten som var en kobberpenge
Per degn har studert sang, og han inviteres til fogden for å undervise dennes eldste datter Nille i musikk. «Nille» er kortform av «Pernille»; «Pernille» kommer fra det latinske «Petronella», som viser tilbake til «Petronius». Det er navnet til en romersk dikter med stor betydning for Holberg, forfatteren av Satyricon. Petronius skrev om Nero, fordekt, i satirens form, i alle satirikeres mønsterroman, Satyricon. Holbergs selvbiografi, Levnedsbrev, er gjennomsyret av referanser til Satyricon. Pernille er den munnrappe tjenestepiken i flere av komediene.
Peder Paars takker den fremmede
for Anholts «statsbeskrivelse», og den fremmede forsvinner med et løfte om å
hente mer hjelp. Hjelpen drøyer, og Paars mistenker at de er blitt forrådt. Han
bestemmer seg for å gruppere skipsfølget i to geledder. Peder Ruus skal ha
kommandoen over høyre fløy bestående av skipper Børe, Niels Johansen Kok og
Anders Styrmand:
«Hvis hand [Peder Ruus] saa god
til Krig, som hand til Pennen er,
Da ingen bedre, veed jeg, fører
an en Hær.»
Selv skal Paars ha kommandoen
over venstre fløy. Alle ruster seg med noe fra vrakgodset. Paars velger en
båtshake, Ruus en håndspiker, en av stengene til ankerspillet, en fikk en
avbrutt åre, Niels Kock en kjelekrok og skipperen en kårde. Det synes å være en
viss sammenheng mellom person og «våpen». At Paars velger en båtshake, kunne
vise til at han er skutens kaptein. Det er samme redskap Niels Klim trakterer
da han styrter ned under jorden. Mikkelsen skriver at båtshaken kan brukes til
å holde fienden fra livet, noe som antyder at Paars ikke gjerne engasjerer seg
i strid. Den ikke navngitte som får en avbrutt åre, tilhører kanskje en av
mannskapene, som ror når de får beskjed om det. At kokken ender opp med en
kjelekrok, er naturlig. Skipperen fikk skipets eneste kårde.
Mikkelsen oppgir
tittelen/yrkesbetegnelsen til tre i skipsfølget: skipper, styrmann og kokk. Paars
vet vi fra før er kremmer og Ruus kremmersvenn. Det er likevel ingen tvil om at
Paars er sjefen om bord. Da stormen truer, er det han som taler til
besetningen. Ruus speiler seg i prinsipalen og holder en tale etter Paars. I
Første bog, Fjerde sang der Mikkelsen ramser opp Paars’ utallige talenter, hevder
han at ingen er bedre enn helten til å føre skip til vanns. Etter at
skipsfølget har skylt i land på stranden, tar Paars umiddelbart kommandoen.
Disse detaljene tyder på at kremmeren er skipets kaptein. Paars kommanderer
skipperen, noe som forutsetter at kremmeren er kapteinen. Det gir skipet en
topptung ledelse til jakt å være. På et dansk orlogsskip var regelen at det
skulle være en kaptein, en skipper og en styrmann. Det åpner for at jakten
sikter til et orlogsskip, liksom kremmeren hentyder til den store flåtebygger
og kremmerkonge Christian 4. Dette har jeg argumentert for i flere av de
tidligere innleggene, blant annet «Helten som hadde skuten full av
handelsvarer» (1.5.2023), «Kongen som innbilte folket at samene kunne skape
vind» (29.5.2023) og «Skipskisten, den dynastiske stammor og stammeboken»
(3.9.2023).
I scenen med de skibbrudne på
stranden er kommandolinjen sentral. Paars befaler at skriveren Ruus, hvis
fortrinn er hans dyktighet med pennen, skal kommandere skipperen, som har
besetningens eneste kårde. Skipperen på en dansk orlogsskute er offiser og bar
alltid kårde eller sverd. Ved å gi skriveren med pennen kommandoen over
skipperen med kården har Paars fraveket korrekt militær kommandolinje. Det
viser til en uvanlig maktkonstellasjon i danmarkshistorien. Peder Schumacher
Griffenfeld (1635–1699), som ble omtalt som «den lille skriver» og under
adlingen tok mottoet «Pennen styrer sverdet», hersket en periode over de danske
generalene. Schumacher Griffenfelds liv; vinhandlersønnen steg til greve og
rikskansler, ble fratatt adelsnavn, dømt til døden og benådet, er en av
1600-tallets mest dramatiske skjebner. Sentrale deler av den tidligere
kammersekretærens historie inngår i bakgrunnen til Peder Paars, og dette
er det første eksemplet.
Plutselig hører de skibbrudne
noen rope, utvilsomt den fremmede, at de skal være beredt. Han beskriver Peder
Paars, tydeligvis til noen han har med seg:
«Anføreren for de Skibbrudne
Folck her stod.
I hannem kiende kand paa en
Sølvknappet Trøye,
Et lyst og kruset Haar, agt ickun
derpaa nøye,
[…]»
Den fremmede angir utvilsomt
tydelige karakteristika som skiller Paars fra resten, og som den fremmede har
lagt spesielt merke til. Det er sannsynlig at det lyse, krusede håret har et
visst omfang. Et kruset(e) hår er et krøllet(e) hår. Det er mulig både
størrelsen, krøllene og farven er avstikkende i forhold til de andre
skibbrudnes hår, den fremmedes selv og bandens. Det åpner for at Paars som den eneste bærer
parykk.
I Sganarels Reyse til Det
Philosophiske Land (1754) er det et parallelt uttrykk. Første gang de tre
sekssultne hustruene får se Leander og Sganarel, er de fra seg av beundring.
Den andre kvinnen innleder (min kursivering):
«[…] Men see, der staaer jo et
heelt Par. Det maa være de samme, som vi løbe gall efter.
Første Qvinde.
Det er uden Tvivl de samme; de
see anderledes ud, end vore skimlede og forrustede Philosopher.
Anden Qvinde.
Det maa du vel sige, Syster. See
engang hvilket net og kruset Haar den eene har.
Første Qvinde.
See hvilken Taille.»
Kvinnene i Det filosofiske land
er vant til å se menn i lange kjortler og med uflidd hår og skjegg. Det er
vanlig å tolke «net og kruset Haar» som parykk, og at det er Leander, herren,
som bærer den. At den første kvinnen roser mannens talje, viser trolig til hans
midje som fremheves av den innsvingede 1700-tallskjolen eller -frakken.
Parykker med kunstferdige krøller er ganske sikkert et sjeldent syn i dette
landet, og den andre kvinnen omtaler den altså som hår.
Den fremmede, som er meget godt
orientert om styre og stell på Anholt, er kledd som en bonde. Vi kan anta
banden hans heller ikke tilhører øyas overklasse, hvis en slik fantes på Anholt,
eller øvrighet. Det betyr at parykk ikke er et kjent begrep, og at den fremmede
omtaler Paars’ parykk som hår, liksom den andre kvinnen om Leanders hodepryd. Den
fremmede gir inntrykk av å være allvitende som Holberg selv, men spiller her
rollen som bandeleder og henvender seg til røverne på et språk de forstår. Den
fremmedes opplysning om at anføreren har en sølvknappet trøye, synes å være av
samme slag som det krusete «håret». Det er svært usannsynlig at kremmeren har
knapper av sølv på trøyen eller jakken; sannsynligvis dreier det seg om knapper
som ser ut som om de er av sølv. Både kremmerens hår og knapper er
trolig kunstige. Vi skal først se på kremmerens, kapteinens, hår.
En lys, krøllete parykk er typisk
for den tidlige del av 1700-tallet, og det er en slik parykk Holberg selv bærer
på de bevarte portrettene. Det kan bety at Paars’ lyse krusete hår peker mot forfatteren
selv, samtidig som det signaliserer at handlingen har forflyttet seg i tid, fra
1608 til parykktiden og eneveldet. Under beskrivelsen av fogd Woldemars
fremtoning da han sitter til hest foran hæren sin (Første bog, Anden sang), er
håret et av punktene. Det når til beltet og er meget tett og tykt. Woldemar har
voksne barn og er trolig en middelaldrende mann. Det tyder på at han bærer
parykk, og som gjennomgangen av denne scenen vil vise, peker Mikkelsens
portrettering av fogden mot billedfremstillinger av Christian 5, spesielt mot
Berent van der Eichens billedtapeter fra kongens seire i Skånske krig. På flere
portretter bærer enevoldskongen en diger mørk allongeparykk à la Ludvig 14. Christian
5 hadde bodd i Paris som kronprins, der han ofte ble invitert til hoffet, noe
som skapte en livslang fascinasjon for fransk fornemhet.
Det er først etter skipsfølgets
ublide møte med Anholts kyst at Paars hår, som ser påfallende ut for
røverbanden, omtales. Vi vet ingenting om tidspunktet for havariet. Dersom Peder
Paars var en vanlig episk fortelling, ville det ha skjedd kort tid etter
utreisen og stadig i 1608. Men ferden er underlagt magiske krefters spill, og i
Fjerde bok, Anden sang dukker Holberg selv opp som den merkelige stadssatyrikus
Hieronimus, så den endefremme tidslinjen i eposet er høyst usikker.
Allerede den fremmedes
«statsbeskrivelse», hvor det fremgår at fogd Woldemar styrer etter en hemmelig
lov som han har skrevet selv, tyder på at eneveldet er innført på Anholt,
øylandet som er en satirisk beskrivelse av øylandet Danmark (jfr. innlegget 5.7.2023).
«Statsbeskrivelsen»s omtale av fogdens begeistring for dansk oldtid,
antikvitetene, peker i samme retning. Inntrykket av at fogd Woldemar hentyder
til enevoldskongen Christian 5, forsterkes under det som skjer etter at følget
er blitt plyndret av røverne og den nærmere omtale av Woldemar. Som alt nevnt,
peker Paars’ kommandolinje i slaget mot røverne, der «pennen», skriveren Ruus,
får kommandoen over «kården», skipper Børe, mot konflikten mellom Christian 5s rikskansler,
grev Griffenfeld, og generalene.
Paars’ finklær er oppbevart i
reisekisten og nøye beskrevet i innlegget «’Kramkisten’ til Peder Paars»,
12.08.2023. Finkjolen har støpte knapper og -vesten har silkeknapper. Støpte
knapper betyr at de er laget av metall, kanskje kobber eller bronse, messing
eller tinn. Silkeknappene er trolig knapper av et simpelt materiale som tre
eller lignende, overtrukket med silke. Knappene i kjolen har ganske sikkert
vært mindre enn i trøyen eller jakken. Paars seilte ut vinterstid. Trøyen har
nok vært i et tykt materiale og knappene store og solide, utvilsomt støpt, og
siden behandlet for å gi inntrykk av å være sølv; skinnet bedrar.
Den fremmede har høyst sannsynlig
allerede fått kloa i tolv riksdalere som Paars hadde med seg i en pung, og
heltens store sorg over dette tapet kan tyde på at myntenes lødighet har vært
bedre enn sølvknappenes. Trøyen blir siden inndratt av røverne som del av en «krigsskadeerstatning»,
videre alt i edelmetall. «Kaaber-Mynt og anden grov Metal» får de skibbrudne
beholde.
Røverne vil nok bli skuffet over «sølvknappene»
i Paars’ trøye. Det er sannsynlig at anførerens knapper, som ser ut som sølv
men neppe er det, hentyder til en metallurgisk prosess som ikke bare forvandlet
kobberknapper, men kobbermynter til sølv: hvitkoking. Dersom en knapp eller
mynt med en sølvgehalt ned til 9-10 % og resten kobber kokes i en oppløsning av
salt og vinstein, vil kobberet fortrenges fra overflaten som vil få et
hvitligere, mer sølvholdig utseende (https://www.danskmoent.dk/hvidkogn.htm). Hvitkoking har de danske myntherrer, kongene, grepet til
i varierende grad fra 1300- til 1700-tallet. I ufredstider da kongen trengte
penger til krigsutstyr og leiesoldater, gikk sølvgehalten i myntene ned. Dette
var vanskelig å se av overflaten, men stempelet, så fremt det angav året for
utmyntningen, kunne antyde dårlig lødighet. Dersom folk skrev ned når det var
ufredstider, slik bøndene på Anholt gjorde stikk i strid med fogd Woldemars
forbud, ville de vite hvilke «sølvmynter» de ikke skulle legge på
kistebunnen.
I Anden bog, Anden sang omtales
en liten kobbermynt som ifølge stempelet er i sølv. Denne skittmynten er
koblet til fisen til Ruus, som Paars trodde var en tamburtromme og som førte
til krigsalarm hos fogd Woldemar. Bøndene på Anholt sørget altså for å notere
årstallet da krigsalarmen gikk (jfr. Hollandske oppdagelser – Holbergs og
Ibsens satiriske skrifter, s. 92–95).
En konge som til fulle visste å
utnytte muligheten til gevinst ved reduksjon av myntens lødighet, er Christian
4. I en rekke innlegg har jeg argumentert for at denne kongen skjuler seg bak
kremmeren og kapteinen Peder Paars (bl.a. i innlegget 5.07.2023). Christian
hadde nok edelmynt å ta av på grunn av den stadig økte Sundtollen. Ved å
tilsette mer kobber under omstøpningen enn stemplet tilsa, satt han igjen med
et solid sølvoverskudd. Det ble ikke bare brukt til krigsutstyr og
leiesoldater, men til kongens utrettelige virksomhet innenfor en rekke områder,
spesielt byggebransjen. Holberg gir eksempler på Christian 4s byggevirksomhet i
«Ep. 223, Tomus III»: «en stor Deel anseelige Slotte og og utallige andre
Bygninger, som af Christiano 4. ere anlagde, og hvorpaa faa Exempler findes udi
nogen Konges Historie.» Den siste opplysningen sikter trolig til det unike
Rundetårn. Hentydninger til majestetens fordekte støpeprosess finnes i Den
politiske Kandstøber og «Ep. 223», der de to «landstøperne» Christian 4 og
Peter den store sammenlignes (jfr. bl.a. 07.05.2018 og 19.06.2018).
Herman von Bremen er
kannestøpermester, noe som skulle tilsi at han besitter en betydelig kompetanse
i faget og er godkjent av lauget. På komediens nåtidplan er det sjelden at
mester Herman støper selv. Tjeneren Henrich sier at når så skjer, må de støpe det
om igjen; mester Herman er ifølge Henrich den sletteste kannestøperen i
Hamburg. Å støpe om igjen er gjennomgangsmotiv i komedien. Vi skal se på en av
replikkene som omhandler dette. I Fjerde akt, scene 1 har Henrich en monolog,
der han blant annet uttaler:
«[…] at ligesom en Kandstøber
kaster gamle Tallerkner og Fader udi en Form, og støber dem om til nye, saa
kand ogsaa en god Bormester ved gode Love støbe
Republiqven om igien, naar den forfalder.»
Her er det en feil. Dersom en
kannestøper bruker utrangert dekketøy av tinn som råstoff, vil han ikke kaste
det i en form, men i en smeltedigel eller støpeskje, avhengig av størrelse og
mengde. Når det gamle dekketøyet har smeltet, kan tinnet helles over i en form.
Det er liten tvil om at tjeneren i hjemmet til herr og fru von Bremen er kjent
med det som foregår inne på verkstedet; han sier da også at «vi» må støpe om
igjen det arbeidet som Herman har utført selv.
Det kan så tvil om resten av
beskrivelsen; var det mulig, tilmed vanlig, å ta med seg et ødelagt fat, kanne
eller lignende til en kannestøpermester og bestille noe nytt? Det er sannsynlig
at utrangert dekketøy eller andre metallgjenstander ble benyttet av kannestøperne.
Det som er sikkert, er at dette er et gjennomgangsmotiv i beskrivelsen
av mester Hermans virksomhet.
Det som spesielt skiller Herman
von Bremen fra andre mestere i lauget, er at hovedbeskjeftigelsen ikke er å
støpe kanner og dekketøy i tinn, men å fable om hvordan Hamburg og Det
tysk-romerske rike bør styres. Konen Geske avfeier dette som å bygge kasteller
i luften. Når Herman en sjelden gang støper, gir han ikke slipp på sine
politiske vyer. Resultatet blir ifølge Henrich «politisk» og må altså støpes
om. Det er denne dobbelte støpingen Abrahams, en fornem herre i byen med
kontakt til Byrådet, hentyder til i en replikkveksling med Sanderus, en annen
fornem herre (Tredje akt, Scene 1). De to diskuterer Herman von Bremen og
beklager seg over at han og andre håndverkere uten skjønnsomhet kritiserer
konger, fyrster, øvrighet og generaler. Abrahams sier:
«[…] samme Kandstøber kand
reformere det heele Romerske Riige, medens hand støber en Tallercken, og agere
baade Landstøber og Kandstøber paa engang […]»
Mester Herman er altså landstøper
og kannestøper på engang. Motivet varieres av Frantz knivsmed (Anden akt, Scene
3):
«Jeg tencker, mon det icke skulle
være vanskeligt iblant at faa en god Bormester af et hver Handtvercks-Laug,
Mester Herman er god nok; thi hand er vel studeret, men hvor finder vi, naar
hand er død, blant Kandstøberne en anden, der duer til saadant Regimente; thi,
naar Republiqven er kommen paa Knæ, er det icke saa let at støbe den om igien i
en anden Form, som at støbe en Tallercken eller en Kande om, naar den er
fordervet.»
Mester Herman skiller seg altså
ifølge knivsmeden fra de fleste andre kannestøpere fordi han både evner å støpe
en tallerken eller kanne òg republikken om igjen.
Vi kan trekke ut en overordnet
tese: Mester Herman kan støpe om på / reformere et land eller rike samtidig som
han støper om på gamle tallerkner, fat, kanner og lignende. Rollen som
landstøper, eller mer korrekt «landomstøper», bringer ham i samme kategori som
Christian 4 og Peter den store. I «Epistel 223», Tomus III skriver Holberg om
de to berømmelige potentatene (min kursivering):
«Petrus flakkede adskillige gange
heele Europa igiennem, for at see, hvorledes tilgik udi fremmede Lande, og
derefter at reformere sit eget. Christianus rejsede ideligen om udi Dannemark
og Norge, for at lære sine egne Rigers Tilstand, og at bøde paa alt hvad som
var brøstfældigt. Begge omstøbte deres Lande udi en anden Form. Petri
Reformation var dog større, efterdi ham gaves større Materie til at reformere
[…] man kand af Christ. 4. mange Stiftelser, Stæders Fundationer, Havners
Anlegninger, og Handelens Forfremmelse &c. slutte, hvad han vilde have
udrettet, hvis han havde været Czar udi Rysland, hvor i hver Krog og Ekke gaves
saa riig Materie til Omstøbning. Begge signaliserede sig ikke alleene
ved Fabriqvers, Manufacturers og Academiers Stiftelser, men endog ved heele
Stæders Fundationer. Petersborgs Anleggelse er den Ryssiske Monarchs
Mesterstykke; derimod kand balancere de mange Kiøbstæder, som Christiania,
Christiansand, Christianstad, Glückstad, Christianshavn, Christianopel, samt en
stor Deel anseelige Slotte og utallige andre Bygninger, som af Christiano 4.
ere anlagde, og hvorpaa faa Exempler findes udi nogen Konges Historie.»
Christian 4 og Peter den store
kan med større rett kalles landstøpere enn mester Herman. De omstøpte sine land
i virkeligheten, mens kannestøperen bare fablet om det. Nå må det vedgås at en
rekke av prosjektene til Christian falt i fisk, der de mest kjente er
Ostindiske Kompagni og Silkeværket. Av byene han grunnla, gikk tre raskt over
til svenskene. Etter Holbergs død kom de resterende under Norge og Tyskland.
Peters reformer fikk større gjennomslag, og hans berømte by, den strålende St.
Petersburg, er Russlands nest største by.
Peter den stores,
«landstøberens», reformer og byggevirksomhet ble gjennomført samtidig med hans
monetariske reform, der det ble støpt nye mynter. I korthet fortalt gikk
reformen ut på å erstatte sølvkopek med kobberkopek som var laget med vestlig
teknologi og øke kobberandelen på bekostning av sølvandelen i rubelen. Hvorvidt
gamle mynter ble kastet i digelen under støpingen, er jeg ukjent med. Reformen innbrakte et enormt sølvoverskudd til tsaren og satte ham i stand til å støpe
om på Det russiske rike; folket ble fattigere, tsaren rikere og Russland
mektigere. Så man kan gjerne snu litt på Abrahams’ karakteristikk av mester
Herman: samme tsar kan reformere det hele Russiske rike, mens han støper /
støper om på mynter, og agere både landstøper og myntstøber på engang.
Christian 4s, den andre
«landstøberens», reformer og hektiske byggevirksomhet ble også gjennomført
samtidig med hans myntstøping, deriblant omstøpning av mynter, for
eksempel fra Øresundtollen. Myntherren trengte også kobber til de underlødige sølvmyntene. Tidligere hadde de ulike metallene forholdsvis
større verdi enn i dag, også de «uedle». Dette skyldtes knapphet. Det gjaldt
ikke minst i det malmfattige Danmark og var bakgrunnen for at Christian 4
aktivt interesserte seg for og initierte gruvedrift i Norge, både sølv- og
kobbergruver. Kongsberg sølvgruve og kobbergruven Selsverket er begge grunnlagt i 1624, samme år som kongen grunnla Christiania.
I Anden bog, Anden sang fortelles
det at krigsalarmen går over hele Anholt på grunn av fisen til Peder Ruus, som
mistas for tamburtromme. Peder degn blir så bestyrtet at han haster hylende ut
i kjøkkenet, river med seg kobber, tinn og den slags husgeråd, løper ut i bare
skjorten og hiver alt i brønnen. Dette skyldes høyst sannsynlig redselen for at
metallgjenstander skal inndras. Klokkere visste at kirkeklokker av bronse kunne
konfiskeres i ufredstid for å støpes om til kanoner.
Abrahams’ uttalelse om at mester
Herman kan reformere hele Det romerske rike, det vil si Det tysk-romerske, mens
han støper en tallerken, viser til debatten i Collegium Politicum, som innledes
av Gert Bundtmager. Gert skulle ønske han var på neste Riksdag; da ville han
hviske til kurfyrsten av Mainz (forsamlingens formann) hvordan Tyskland best
kunne styres.
Et sentralt ankepunkt for
buntmakeren er at den keiserlige residensstad Wien ikke har noen flåte; ikke
engang galeier. Han har notert seg at det ikke er noen mangel på skoger hverken
i Østerrike eller Praha, og at disse burde benyttes enten til skip eller
master. Under seilskutetiden var det stor etterspørsel etter eik, som ble brukt
til å bygge skipsskrog, og hele eikeskoger ble uthugget. Eik er et kyst- og
lavlandstre. De store skogene i Østerrike har neppe på Holbergs tid vært
eikeskoger. Mastefuru ville man nok funnet. Gerts opplysning om at det finnes
store skogsområder i Østerrike, kan muliges forklares med at han er buntmaker
og derfor avhengig av å importere pels.
Flere detaljer i komedien peker
mot at Hamborg er skalkeskjul for København/Danmark. Her var det lite både med
skog og pelsdyr som bjørn, ulv, bever og røyskatt. Bever og røyskatt er motiver
i komedien; jfr. Hattemakerlaugets fingerte klageskriv til borgermester Herman
von Bremen om bruken av kastor (beverull) og Geskes beskjed til Henrich om å
hente doktor Hermelin. Under diskusjonen om hvor Hamborg bør opprette
kompanier, foreslår Gert Grønland og «Strat Davids». Frantz knivsmed innvender
at Gert er styrt av egennytte, ettersom folk vil trenge pelsklær, hvis de skal
reise til disse kalde stedene. Men Gert er nok primært styrt av håpet om å få
tak i pels til buntmakeriet på Grønland og Strat Davis.
Disse forholdene er likevel ikke
den viktigste innvendingen mot Gerts forslag. Det forholder seg som kjent slik
at hverken Østerrike eller Tsjekkoslovakia (hvor Praha er hovedstad) har
kystlinje. Tematikken utbroderes idet spørsmålet om Paris' beliggenhet dukker
opp. Sivert Pose-Kiger påstår at tyskerne tidligere hadde beleiret Paris både
til lands og vanns. Frantz, trolig parykkmakeren, argumenterer med at det ikke
er noe hav ved Frankrike, og at Paris derfor ikke kan være en «Søe-Sted» eller havneby.
Det er ingen dansk konge som har
gjort så store anstalter som Christian 4 for å reformere eller støpe om på Det
tysk-romerske rike. Dette har jeg behandlet i en rekke blogginnlegg, blant
annet «Kommentarer til Den politiske Kandstøber VII (og I)», 10.05.2018 og «Krigerske
danskekonger, en engelsk fredsfyrste og Pax romana», der jeg trekker frem
hypotesen om at Christian 4 fablet om å bli protestantisk keiser.
Gert Bundtmagers fremhevelse av
flåtens betydning for Det tysk-romerske rike kan tolkes som satire over
Christian 4s ensidige satsing på flåten. Flåten var den danske kongens
hjertebarn og en av Europas største og staseligste. Christian hadde mange tungt
bestykkede skip, men ingen soldater under gevær! Under forberedelsene til
kampen mot den tysk-romerske keiser, Ferdinand 2 (1619–1637), måtte Christian
betale for leiesoldater, for en stor del tyske.
Keiserens residensstad, Wien, var
ikke som Kongens by, København, en «Søe-Sted». Faktisk lå den enda lenger inne
på land enn Paris! Det er heller ikke noe hav ved Østerrike, for å snu litt på
Sivert Posekigers spørsmål: «Er der da intet Hav ved Franckerig? Etter sin
halve seier mot svenskekongen i Kalmarkrigen lot Christian seg fremstille som
Neptun på toppen av en fontene på Frederiksborg. Men det var ikke som havets
gud Christian kunne vinne mot den tysk-romerske keiser.
Da Christian lot seg velge til
kretsoberst i Den nedersachsiske krets for å yppe strid med keiseren, som
Riksrådet ikke ville være med på, måtte han kjempe på landjorden. Kongens
militære styrke var flåten og kamp til vanns. Satirisk kan det hevdes at
Christian 4 ikke var kjent med beliggenheten til Østerrike eller områder i Det
tysk-romerske rike, som kunne bli slagmark.
Collegium Politicum, der Herman
von Bremen residerer, interesserer seg for Det tysk-romerske rike. Et sentralt
tema er hvordan krig skal forberedes og føres. Grunnleggende spørsmål er om keiserens
residensstad er en havneby eller ligger inne i landet; grenser landet til havet?
Den geografiske kunnskapen i kollegiet er syltynn, og Frantz Parykmager søker
svar hos mester Herman. «Frantz» betyr fransk; parykken kom fra Frankrike, noe
som understreker graden av kunnskapsløshet. Frantz hevder at en franskmann som aldri har reist utenlands, ikke vet noe hverken om skip eller båter. Her ser han
bort fra skipstrafikken på Seinen, så fremt det var beboerne i den franske
residensstad han siktet til. I det hele tatt er grensene mellom land og
hovedstad uklare i kollegiet. Mester Herman påstår at han kan svare på om
Frankrike ligger ved havet, men kaller på verten, Jacob von Lubek og ber om å
få låne europakartet hans, angivelig for å vise de andre.
I Første akt, Scene 6 forteller kannestøperdrengen
Peiter at mester Herman hadde mine som en kretsoberst under et møte i Collegium
Politicum, der de blant annet avsatte keisere, konger og kurfyrster og kikket i
kart, utvilsomt kartet til Jacob von Lubek. Samlet peker disse opplysningene
direkte mot Trettiårskrigen, eller Keiserkrigen som den delen ble kalt der
Christian 4 kjempet mot den tyske keiser som kretsoberst. Lübeck var byen der
fredsavtalen etter Keiserkrigen ble undertegnet i 1629. Her måtte danskekongen,
kretsobersten, skrive under på aldri mer å blande seg i de tyske anliggender. Med
Freden i Lübeck var Christians drøm om en stormaktsposisjon i Europa knust for
all ettertid.
Tolkningen av «von Lubek» som en referanse
til Freden i Lübeck kan sees som en parallell til tittelfiguren i Mester Gert
Westphaler eller Den meget talende Barbeer (1723). «Westphaler» og
barbererens gnål om de syv kurfyrster peker mot Freden i Westfalen, som gjorde
slutt på Trettiårskrigen, og der antallet kurfyrster ble regulert fra syv ti åtte. At en westfaler angir feil antall kurfyrster, ikke én men
tusen ganger, er holbergsk satire. Helt siden middelalderen hadde det vært syv
kurfyrster i Tyskland, antallet ble altså høynet til åtte i Westfalen i 1648.
Mester Herman vet at verten har
«Danckwarts Landkorte». Kommentarene i Ludvig Holbergs skrifter nevner
hollenderen Justus Danckerts kart som hadde stor utbredelse, men viser samtidig
til to andre navn, Caspar Danckwert som hadde utgitt en beskrivelse av Slesvig
og Holstein, og oberst Danckwart som overgav Karlstens festning i Marstrand til
Tordenskiold i 1719.
Det siste navnet, som viser til
Henrich Danckwart (ca. 1670–1719), er interessant. Den politiske Kandstøber urfremføres
i 1722, to år etter utgivelsen av Peder Paars¸Tredie Edition med Fjerde
bog. Komedien kan leses som et appendiks til helteeposet. I Fjerde bog, Første
sang omtales en «P T» på en måte som passer svært godt på Balthasar Denners
portrett av Peter Wessel Tordenskiold fra 1719, et av de store navnene i
sluttfasen av Store nordiske krig og tiden rett etterpå (jfr. Hollandske
oppdagelser, s. 156–157). Med beskrivelsen, som altså bringer tanken på et
malt helteportrett fra Hans Mikkelsens egen tid, går eposdikteren ut av
historien om Niels Corporal og eposets nåtidsplan, som trolig er begynnelsen av
1600-tallet. I Tredje sang hverver Niels Corporal Peder Paars med en mynt som
numismatikeren Georg Galster har identifisert som Christian 4s Danske krone,
Corona danica, fra 1618, året Trettiårskrigen begynte.
Christian 4s
hverver beskrives altså som like fryktinngytende som Tordenskiold, som
angivelig skal ha skremt kommandant Danckwart på Karlsten i Marstrand til å
overgi festningen, dette ifølge historien eller myten. Det er få erobringer
som er mer myteomspunnet enn Tordenskiolds dundrende
seier over svenskene i Marstrand. Det er neppe tilfeldig at gudinnen Avind drar
til Pater Nosterskärene utenfor Marstrand da hun vil lage bråk (Første bog,
Første sang). Her holder vindguden til, og om Æolus fiser av en vind eller en
kanon, kan gå ut på ett. Dette er gammelt konfliktområde i kampen mellom
dansker, nordmenn og svensker; her ligger det historiske skjæringspunktet
mellom de tre nabolandene. Sørøst for Marstrand er utløpet til Göta älv (her ble
Göteborg grunnlagt i1619), som er Norges gamle riksgrense mot Sverige. Området
ble trukket inn både under Kalmarkrigen, da striden stod om Älvsborg festning,
Skånske krig og Store nordiske krig. At startskuddet for Paars’ gjenvordigheter
fyres av på Pater Nosterskären, kan tolkes som uthengsskilt for stridsmarken
innenfor, der de nordiske naboer har barket sammen med jevne mellomrom.
Basketaket i
vertshuset mellom Paars og skipsfølget på den ene side og stedlige krefter på
den annen avbrytes av Niels Corporal og tre bevæpnede menn (Fjerde bog, Første
sang). Niels’ spyd, bøsse og knebelsbart; hans fæle ansikt og martialske mine
fører til at Paars mister alt kampmot. Akillevs ville ha blitt skremt av Niels;
Attila ville ikke ha sett modigere ut i et feltslag, hevder Hans Mikkelsen.
Korporalens fremtoning sammenlignes altså med Peter Tordenskiold, høyst
sannsynlig et helteportrett. Det åpner for at også skildringen av Niels
Corporal viser til en billedfremstilling. Hverken Niels eller P T er i så fall så
fryktinngytende i virkeligheten.
Det er et
hundreår mellom de to skrekkelige krigsmennene; Niels’ hververmynt er fra 1618;
Tordenskiolds erobring av Marstrand skjedde i 1719. Hververmyntens ene side
viser en mann, altså i helfigur, noe som inngår i bakgrunnen for at Galster har
identifisert den som Corona danica, der Christian 4 pranger på aversen i
helfigur. Etter å ha sett nærmere på den aktuelle passasjen, har jeg oppdaget
en detalj til som underbygger Galsters oppfatning. Det fremgår at det er en
krone, nemlig Christian 4s berømmelige krone, på myntens andre side, reversen.
Både Niels og Paars krever å få betale regningen for ølen de nettopp har
konsumert i et vertshus. Niels foreslår at de skal kaste mynt. Han nøder
kremmeren til å kaste først og gir ham en daler. Niels sier Paars kan ta
mannen; selv velger han kronen. Paars kaster, og mynten lander med kronesiden
opp; Niels får viljen sin. Korporalen sier at han gleder seg på Paars’ vegne;
han har jo kronen «fat», har fått penger på hånden, det vil si at han er
soldat. Korporalen hevder så at han er en viden berømt hverver. Niels har altså
lurt Paars til å ta imot en hververmynt. Når han sier at kremmeren har kronen
fatt, vil man gjerne tenke på kronestempelet på reversen. Men det er ikke fordi
Paars holder på et kronestempel at han har gått i hververfella, men fordi han
holder på et pengestykke, nemlig Christian 4s berømmelige Corona Danica eller
Danske krone, den første kronemynten i Danmark, trolig oppkalt etter
kronestempelet.
Åstedet for Niels hverving av Paars til soldat befinner seg trolig rett utenfor Nørreport i Flensburg, som var Danmarks sydligste by frem til 1920, da den ble tysk etter en folkeavstemning. Flensburg var en av rikets viktigste handelsbyer under Christian 4. I 1595–96 lot Christian oppføre Nørreport med sitt valgspråk Regna firmat pietas på en sandstenstavle, og det er trolig gjennom denne byporten opptoget med Paars går (jfr. innlegget 1.10.2019). Argumentene for at den ikke navngitte byen kremmeren og følge kommer til i Fjerde bog, er Flensburg, er omtalt i «Landet ‘– –‘», Hollandske oppdagelser. I Holberg-resepsjonen har det vært vanlig å utpeke Skagen som byen «– –». Årsaken er at Mikkelsen under skildringen av spillet til trompeteren Emanuel i opptoget til Paars skriver at «hand ej eftergaf paa Scaven nogen anden». Da antar man at Emanuel er blant flere trompetister på Skagen, som det altså er verdt å sammenligne seg med. Det er nærmest utenkelig at det i den fattige, stormblåste lille fiskerbyen har vært flere trompetister som har skrevet stykker for trompeter, som couranter og menuetter, slik som Emanuel. Snarere er det volumet det siktes til; Emanuels spill gir gjenlyd fra rådhuset, så borgermesteren selv måtte gråte av glede.
På
odden Skagen, som byen er oppkalt etter, er det ikke ørens lyd når stormen uler
og dønningene slår mot klipper og skjær. Skal noe varsles, må det blåses høyt i
hornet. Hva skulle man trenge å varsle på Skagen? Havsnød eller vrak, et
grunntema i Peder Paars. Byen Skagen var på 1600- og 1700-tallet et sted
man reiste fra. Fisket slo feil, stormfloden raserte, og sanden dynget seg opp
over hus og kirke. En av de viktigste næringskildene var vrak og vrakgods.
Hvorvidt det dreide seg om berging eller plyndring, er ikke lett å fastslå i
ettertid. Det har sannsynligvis vært en romslig gråsone mellom de to måtene å
forholde seg til andres strandede eiendom på. Dette er også tema i eposet, og
ran av fremmede og deres vrakgods fordreies og forties. Skagen var en nødens
by, og det er en rekke detaljer ved «– –» som overhodet ikke passer på Skagen.
En viktig detalj som mangler i Skagen, er en byport der en prosesjon kan
passere gjennom, og altså en bymur. Det er også utenkelig at det har vært
soldathverving i Skagen, dette passer mye bedre på Flensburg, tett ved den
tyske grense, som for øvrig harmonerer med resten av beskrivelsen av «– –».
Niels hverver Paars like ved
grensen til Det tysk-romerske rike med Christian 4s Danske krone fra 1618,
samme år som Trettiårskrigen begynte. I samme øyeblikk får Paars’ festemø
Dorothea, en henspilling på Dorothea av Brandenburg, oldenborgernes stammor,
onde varsler (jfr. innlegget 6.6.2023). Årsaken til krigsutbruddet var de
protestantiske bøhmiske stendenes opprør mot den senere tysk-romerske keiser
Ferdinand 2. I 1619 valgte stendene Frederik av Pfalz til konge over Böhmen,
året etter tapte de slaget ved Hvite Berg mot styrkene til Ferdinand, som nå
var blitt valgt til keiser. Frederik av Pfalz var leder av Protestantisk union,
og Christian hadde ivret sterkt for at Frederik skulle inngå ekteskap med
niesen Elizabeth, datter av Jacob 1 og dronning Anna. Christian oppfattet seg
som den protestantiske tros forsvarer mot katolisismen representert ved de
katolske fyrstene i Det tysk-romerske rike og keiseren.
Niels sier altså at Paars skal ta
mannen, Christian 4 i helfigur. Stempelet på kronen viser likhet med Pieter
Isaacsz’ staselige portrett av Kalmars erobrer, som er malt ca. 1612. Drakten
tilhører regimets tidlige del. Den har pipekrave, ettersittende overdel,
folderike, posete bukser og lange strømper. Kongen bærer i begge tilfeller
feltherreskjerf og et lett brystharnisk utenpå hoffdrakten og sporer, og høyre
hånd hviler på sverdskjeftet. På maleriet har Christian marsjallstaven i
venstre hånd, mens han på mynten holder scepteret hevet med venstre hånd. På
sistnevnte bærer han dessuten kronen, mens på maleriet er både krone og scepter
plassert på et postament ved siden av kongen, sammen med hjelmen. Utover dette
er portrettlikheten slående. Ben- og fotstilling er også lik på maleri og mynt.
Holberg lar
Danske krone med den stolte seierherre fra Kalmarkrigen benyttes som hvervemynt
forut for Keiserkrigen. Det kan tolkes slik at Christian 4 i troen på sin
kalmarske uovervinnelighet – og flåte – ruster seg til kamp mot den
tysk-romerske keiser, hvis residensstad ligger milevis fra havet. I
Keiserkrigen ble den bejublede seierherre forvandlet til taper. Et sakralt
element sniker seg inn i billedfremstillingen: den lidende Christian med
tydelig henvisning til Passio Christi. I «Epistel 94, Tomus II» trekker Holberg
frem ulike myntpreg for å forklare utviklingen av kronen som majestetisk
verdighetstegn. Historikeren trekker slutninger om forhold ved den faktiske
kronen ut fra myntpreget. Dette viser to ting: Holberg legger vekt på myntens
betydning òg besitter solid numismatisk kunnskap.
Hans Mikkelsen
trekker en linje fra hververens fryktelige fremtoning til Tordenskiolds
tilsvarende som minner om en billedfremstilling, et maleri eller en skulptur.
Likheten mellom de to krigsmennene understrekes, noe som altså åpner for at også
fremstillingen av hververen er billedlig i konkret forstand. Det er nærliggende
å tenke på portretter av den uovervinnelige fyrste. Korporalen som hverver med
Christians mynt og gir stempelet med «Manden», kongens helfigur, til Paars
under myntkastingen, kan sikte til kongen selv som satte i gang hverving av
soldater før Keiserkrigen. I så fall vil den fryktinngytende Niels peke mot den
fryktinngytende Christian 4, det vil si ulike billedfremstillinger av kongen
som martialsk krigsmann og seierherre. Dem er det ingen mangel på.
Forts.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar