Da svenskene fikk en forræder og Christian 4 en festning
Ludvig Holberg var presset av
eneveldets sensur til å hylle oldenborgerkongene, men ingen kunne forhindre ham
i å latterliggjøre dem i sitt komiske helteepos og komediene. Det gjaldt bare å
skjule satiren godt nok. Men også i Holbergs historiske forfatterskap finnes en
kritisk undertekst. Dette er blant annet omtalt i «Krigsmannen som fikk fienden
til å fly med sitt blotte ansikt», 06.06.2024. Innlegget behandler Holbergs
omtale av Christians opptreden under erobringen av Kalmar. Vi skal se nærmere
på historikerens omtale av danskekongens inntagelse av festningen.
Kalmar var ikke beseiret før
festningen var på danske hender. Det virket som om den tallrike garnisonen hadde
bestemt seg for å holde stand lenge. Da skjer noe uventet, som fører til en kraftig
tilspissing av konflikten mellom Christian 4 og Karl 9: Kommandanten Christer
Somme overgir festningen til danskene uten kamp. Holberg gjengir i «Christianus
4.» (Dannemarks Riges Historie) den pro-danske forklaringen. Julien Peleus’
beskrivelse inngår i kildematerialet.
De beleirede skal angivelig ha
mistet motet etter danskenes kraftige bombardement, som resulterte i mange
døde, syke og svakelige, og det var knapphet på levnetsmidler. Samlet ledet
dette til at de åpent uttrykte at deres liv og velferd bestod i kastellets
overgivelse. Somme følte seg derfor presset til å overgi festningen. Til Sommes
forsvar hevdes det også at svenskene var i ferd med å gå tom for krutt. Dette siste
nevner ikke Holberg. Derimot har han et stykke tidligere i teksten berettet at
den svenske flåte hadde ankommet kort etter danskenes erobring av Kalmar by og
forsynt festningen med en mengde av proviant og andre fornødenheter. Flåten
hadde dessuten sørget for fri kommunikasjon mellom Öland og festningen (jfr.
forrige innlegg.)
På svensk side fortelles
historien om overgivelsen av Kalmars kastell helt annerledes. Den går i korthet
ut på at Christian 4 lovet Christer Somme et gods i Holsten og 1000 daler, hvis
han overgav festningen. Adelsmannen Somme, som hadde vært en erklært fiende av
Karl 9, aksepterte tilbudet. Overgivelsen av det stolte kastell skjedde altså
på grunn av et forræderi, der Christian 4 fristet kommandanten med gods og
gull.
I den århundrelange konflikten
mellom danske- og svenskekongen er det to forrædere som stikker seg frem i
Sverige: Christer Somme og Henrich Danckwart. Holberg henviser til Danckwart i Den
politiske Kandstøber, i scenen fra vertshuset til Jacob von Lubek (jfr.
innlegget 17.04.2024). Collegium Politicum avholder møte, og et av temaene er
hvordan man best kan føre krig. Holbergs kritikk av Christian 4, som hadde en
stridsdyktig flåte, men ingen hær, er implisitt. Flåten kunne ikke brukes på
landjorden, og de leide soldatene var kostbare òg enkelte troløse. Christians
feilslåtte militærpolitikk viste seg både i Kalmar- og Keiserkrigen. Den som peker
på det for Keiserkrigens del, er verten, Jacob von Lubek, byen
der fredsavtalen ble undertegnet. Den fastslo at Christian 4 aldri mer måtte
blande seg i de tyske anliggender. Danskekongens håp om en stormaktsposisjon i
Europa ble knust for all fremtid.
Jacob von Lubek gir
Danckwarts kart til Herman von Bremen. Mester Herman er liksom Jacob von
Tyboe et satirisk portrett av Christian 4. Han kan reformere hele Danmarksriket
mens han støper om på myntene fra Øresundstollen (ved myntforringelse, blande
kobber i sølvmassen), etablerer luksusmanufakturer og kompanier som seiler med
skip på fjerne strøk. Bygger kort sagt kasteller i luften, da alle disse prosjektene
går ad dundas etter kort tid (jfr. bla.a. innlegget 10.05.2018).
«von Bremen» viser til et
av de første utslagene av Christians innblanding i de tyske anliggender;
bestrebelsene på å få sin nest eldste sønn, Frederik, innsatt som erkebiskop i
Bremen, som etter reformasjonen var blitt et verdslig embede. Kongen lyktes
delvis i 1621 da Frederik ble valgt til koadjutor (biskoppelig medhjelper).
Fremstøtet inngikk i en større plan med flere utnevnelser, der målet var å få fotfeste
i stiftene Bremen, Verden, Osnabrück og Halberstadt. Rollefiguren Jakob von Lubek
vitner altså om det sørgelige resultat av Christian 4s infiltrasjon i
Tyskland. Drengen Peiters sammenligning av mester Hermans fremtoning med en
kretsoberst, der han tronet for enden av bordet i Collegium Politicum,
viser til Christian 4. I kollegiet diskuterte man avsettelse av keisere og
kurfyrster i tillegg til etablering av kompanier og handel på fjerne strøk. Danskekongen
lot seg velge til kretsoberst i Den nedersaksiske krets for å kunne involvere
seg i krig med den tysk-romerske keiser, kulminasjonen av Christians innblanding
i tyske anliggender.
Men hva viser von Lubeks
Europa-kart, «Dankwarts Landkorte» til? «Landkorte» er trolig flertall, i
senere utgaver står det «Landkort». Kommentarene i Ludvig Holbergs skrifter
nevner hollenderen Justus Danckerts kart som hadde stor utbredelse, men viser
samtidig til to andre navn, Caspar Danckwert som hadde utgitt en beskrivelse av
Slesvig og Holstein i 1652, og oberst Danckwart som overgav Karlstens festning
i Marstrand til Tordenskiold i 1719. I overteksten er «Danckwarts» en
forsnakkelse eller kanskje helst uttrykk for at mester Herman har manglende
kunnskap om kart. Men det er neppe tilfeldig at forfatteren introduserer
kommandanten som overgav Marstrand festning sammen med Jacob von Lubek.
von Lubeks kart viser at
keiserens residensstad Wien ikke ligger ved havet og derfor ikke kan erobres med
en flåte; de stolte orlogsskipene til kretsoberst Christian 4 var av liten
nytte i Keiserkrigen (jfr. innlegget 17.04.2024). Henrich Danckwart tilhører
Holbergs samtid, mens rollefiguren Herman von Bremen peker mot Christian 4
(1577-1648). Like fullt bringer Henrich Danckwarts historie tanken på Christian
4s første krig, Kalmarkrigen. Omstendighetene rundt Danckwarts overgivelse av Karlsten
festning fremtrer nemlig som en blåkopi av Christer Sommes overgivelse av
Kalmars festning drøyt hundre år tidligere. Begge overgivelsene kom som en overraskelse,
ettersom festningene var i god stand og utstyrt med forsyninger av alle slag
(jfr. under). Akkurat som i tilfellet med Kalmar festning ble Karlsten overtatt
av danskene etter forhandlinger mellom den danske fienden, representert ved
Tordenskiold, og den svenske festningskommandanten. Begge kommandanter ble
tilbudt penger. Somme skulle få tusen daler i tillegg til godset i Holsten
(jfr. innlegget 06.06.2024); Danckwart 3000 dukater specie (hele pengestykker),
noe han skal ha sagt nei til. Ingen av festningene ble altså erobret. Henrich Danckwart
ble stilt for generalkrigsrett, dømt for forræderi og halshugget, mens Christer
Somme flyktet til Danmark. Ekskommandanten på Kalmar kastell slapp likevel ikke
unna straffen; han ble myrdet i 1618 på sitt gods Rohlstorf i Holsten.
Holberg skriver følgende om den
betente saken:
«Nogle Svenske Skribentere, blant
hvilke Pufendorf, skrive, at Castellets Overgivelse skeede ved Forrædderie, og
at Christen Sommer betingede sig et adeligt Gods udi Holsten. Men den Kongelige
Franske Historiographus Peleus, som udi en særdeles Bog har beskrevet denne
Krig, melder intet derom, men heller siger, at det skeede af Nød, […]»
Holberg legger altså Julien
Peleus og Samuel von Pufendorf på vektskålen, og dommen lyder: Peleus’
etterrettelighet som historiker veier tyngst. En slik vurdering (i overteksten)
understøttes av at den pro-danske versjonen av overtagelsen av Kalmar slott,
der Christer Somme unnskyldes, gjengis utførlig, mens den pro-svenske så vidt
nevnes. Pufendorf er den skribenten Holberg skylder mest når det gjelder det
naturrettslige forfatterskapet; den tyske juristen har også hatt betydning for hans
historiske forfatterskap. Men Pufendorf hadde tilknytning til Sverige; han var
professor i Lund og ble derfra kalt til Stockholm og utnevnt til kongelig
svensk historiograf. Pufendorfs historiske verker om svenskenes krig mot
danskene var altså ikke skrevet ut fra et ønske om å hylle danskekongens
innsats. Jeg er usikker på om Holberg har oppfattet Pufendorfs verker som
partiske. Den svenske kongen styrte eneveldig, men hans posisjon var ikke så
klart formulert som i Danmark, der man hadde Kongeloven. Det som er sikkert, er
at Peleus’ beskrivelse av Christian 4 er panegyrisk, og det er selvfølgelig Holberg
fullt klar over (jfr. innlegget 06.06.2024).
Avslutningsvis i skildringen av
Kalmar slotts inntagelse skriver Holberg: «Til en Erindring om denne vigtige
Calmars Erobring blev slagen en Medaille, paa hvis eene Side stod Hans Majst.
udi fuld Harnisk, paa den anden Side blev præsenteret Staden med disse Ord:
Cede Majori Calmar.» Her er en note: «Musæum Reg. part. 2. Sect. 5. No. 14.»,
som jeg ikke har klart å identifisere. Det er mulig det viser til en
inventarliste på et museum. Medaljen er i alle fall beskrevet slik at det
sannsynliggjør at Holberg har sett den; forfatteren hadde stor kunnskap om
numismatikk. Det dreier seg om en propaganda- eller skrytemedalje av medaljøren
og myntmesteren Nicolaus Scwabe. Festningen opptar den største plassen på
avbildningen av Kalmar og byen bare en liten del. Inntrykket som gis er at
festningen ble inntatt ved storm, mens faktum er at danskene ble sluppet inn
gjennom porten. Benito Scocozza skriver følgende i Christian 4.: «For
Christian 4., der selv deltog i kampene om Kalmar by og slot, var indtagelsen
af borgen er herlig sejr, der af ham selv og hans velvillige propagandister
blev gjort endnu mere glorværdig.»
Blant Christian 4s propagandister
var malere, tapetmakere, diktere og altså medaljører. Dette forholdet ligger
til grunn for min hypotese om at Jacob von Tyboe er et satirisk portrett av
Christian 4. Alle skryter av Jacob von Tyboes krigsinnsats i Brabant og
Amsterdam i håp om å få betalt, liksom Christian 4s propagandister etter Kalmarkrigen.
Det gjelder spesielt de hollandske «Kalskoepers», kalvehandlerne, som sikter
til hollenderne som handler med eller lager gullkalver av Christian 4 (jfr.
bla.a. «Jacob von Tyboe Eller Den stortalende Soldat (2) - kalvehandlere
og kongelige billedleverandører», 26.08.2017).
«Cede Majori Calmar» betyr «Vik
for overmakten, Kalmar». Forelegget for det latinske uttrykket «cede(re)
maiori» er et av Martials Epigrammer (31): «å vike for overmakten (el.
den sterkere) gir nest beste ry for tapperhet» (Ludvig Holbergs skrifter). Den
som representerer overmakten på medaljen, er den harniskkledde Christian 4, som
er fremstilt med et truende ansiktsuttrykk. Hjelmen ligger på et postament ved
siden av ham, slik at hodet er klart gjenkjennelig. Det bringer tanken på
Peleus’ beskrivelse av den fryktelige utstrålingen til Christian 4s ansikt
(jfr. «Krigsmannen som fikk fienden til å fly med sitt blotte ansikt»,
06.06.2024).
Holberg skriver at denne «Stads-
og Fæstnings-Erobring skapte stor anseelse for kong Christian og innjog stor frykt
i de svenske. Det er verdt å merke at forfatteren skriver «Fæstnings-Erobring»,
som ikke dekker det som skjedde. Holberg forklarer hvorfor svenskene ble så
overrasket over inntagelsen, den såkalte erobringen, av festningen. Det var en
av deres aller beste festninger. En rekke forhold tilsa at danskene ville måtte
beleire den i minst tre måneder, noe som ville føre til mangel på forsyninger.
Festningen hadde en stor besetning og lå slik til at den ikke bare var
vanskelig å bestorme, men å nærme seg. «men,» som Holberg skriver, «den muntre
Konge overvandt ved sin Tapperhed alle disse Vanskeligheder, og bragte saadan
en Frygt udi de Beleyrede, at de ikke meere turde sætte sig imod hans sejerrige
Vaaben.» Holberg gjengir her den pro-danske versjonen, som ikke stemmer med de
faktiske historiske forhold. Det var hverken Christians tapperhet eller
hans seierrike våpen som skaffet danskene adgang til festningen, men Christer
Sommes overgivelse etter aksepten av danskekongens tilbud om et gods i Holsten
og tusen daler. Dette er så godt kjent at det er umulig Holberg ikke vet det,
men han kan ikke skrive det. Da ville Christians «calmarnske triumph» sprukket
som en sepeboble.
Holberg skriver at Karl 9 ble så
opphisset over Christians seierrike fremrykning at han utfordret ham til duell.
Brevvekslingen i den anledning er berømt. Den vitner ifølge Holberg om at «de
Tiders Skrive-Maade har differeret fra vore Tiders.» Historikeren unnskylder at
han tar brevene med ved å vise til at de allerede er trykket i adskillige
bøker. Det er liten tvil om at det er Christian 4s svar til den aldrende
svenskekongen, hvis land er under angrep, som vekker fortørnelse.
Karl skriver blant annet følgende
til Christian:
«at du haver ikke giort som en
Christelig og ærlig Konge, i det at du uden Aarsag har brudt den Stetinske
Fred, som er sluttet imellem Sverrig, Dannemark og Norge, og at du har belejret
vor Fæstning Calmar, hvis Stad du haver overrumpled, og ved Forræderie erobret
Slottet, tillige med Øland og Borkholm, hvorved du har givet Aarsag til stor
Blods Udgydelse.» Karl utfordrer deretter Christian til duell, ettersom han
anser at krigen, etter flere forsøk på å fremforhandle en fredsavtale, ikke kan
bringes til avslutning på annet vis.
Christian svarer blant annet
følgende:
«Du skriver iligemaade, at vi
have overrumplet den Stad Calmar, og at vi ved Forræderie have erobret Slottet
tillige med Øland og Borkholm; saadant er u-sant; thi vi have indtaget Slottet
med Ære, og du burde skamme dig, saa ofte du tænker paa, at du ikke haver
forsynet det med fornødne Ting, eller undsatt det, ja at du haver ladet det
indtage for din Næse, og at du dog alligevel vil have Navn af en god Soldat.»
Christian påstår altså at han har
inntatt Kalmar kastell med ære og ikke ved forræderi, og han beskylder Karl for
ikke å ha forsynt kastellet med «fornødne Ting». Påstanden motsies altså av
Holbergs opplysning om at den svenske flåte hadde ankommet noen tid forut for
Slaget ved Kalmar, «hvilken forsynede Calmars Castell med en Mængde af
Proviant, og andre Fornødenheder, og forskaffede fri Communication imellem
Øland og bemeldte Castell.» Med denne opplysningen sår Holberg tvil om den
pro-danske forklaringen på at Somme overgav kastellet. Den står så pass langt
fra skildringen av overgivelsen slik at man ikke nødvendigvis kobler de to påstandene:
Kalmar kastell har en mengde proviant og andre fornødenheter og Somme overgav
kastellet på grunn av nød. Nød skal her trolig forstås som mangel på fødevarer.
Christian skriver videre:
«Hvad den eene Kamp angaaer, som
du tilbyder, da synes saadant os meget latterligt; efterdi vi viide, at du est
skrøbelig, og at det er dig tienligere at blive bag en varm Kakkelovn, end at
figte mod os, at du har meer en god Medicus fornøden, der kand curere din
Hierne, end at møde os udi en Duel. Du burte blues ved, du gamle Giæk, at
angribe en Ære-kiær Mand. Du har maaskee lært saadant blant gamle Kierlinger,
som ere vante til at bruge Munden.»
Holberg gjentar at det ville være
bedre å unnlate å trykke slike brev, men fordi de er så kjent, har han vært
tvunget til å innføre dem. Det kan utelukkes at Holberg har trodd på Christians
påstand om at han («Vi» er majestetisk flertall) har inntatt borgen med ære. Formuleringen
«at du haver ladet det indtage for din Næse», bringer tanken på lureri. Det kan
vel ikke helt utelukkes at brevet er skrevet i påvirket tilstand.
I et siste avsnitt etter omtalen
av resten av Kalmarkrigen og Knærødfreden i 1613 har Holberg noen kommentarer. Først
skriver han at han har funnet for godt å følge en fremmed skribent som levde på
samme tid for å unngå all mistanke om partiskhet. Noten identifiserer
skribenten slik: «Peleus en Kongl. Fransk Historiographus, som vidner, sig at
have ført Correspondence med fornemme Folk i Norden.» I «Krigsmannen som fikk
fienden til å fly med sitt blotte ansikt», 06.06.2024 har jeg vist at Peleus’ fremstilling
av Christian 4 er svært panegyrisk. Allerede i avsnittets innledning røper
altså Holberg, undertekstlig, at hans egen fremstilling av Christian, helten
fra Kalmar, er partisk. Peleus var Henrik 4s historiograf, og av ukjent grunn
mente han at den franske kongen var Christians forbilde. Sistnevnte skal ha strukket
seg langt for å kopiere Henrik 4.
Holberg skriver at frem til
Kalmarkrigen og dens avslutning hadde «disse Rigerne», Sverige og Danmark-Norge,
vokst og tiltatt i makt og reputasjon. «Men fra denne Tid begynder en fatal
Periodus i den Danske Historie, og Lykken, som hidindtil stedse havde været
favorable, begyndte at vende Ryggen, saaledes, at Dannemark har taget af
ligesom Sverrig har voxet til, ja under dets stridbare Konger giort saadanne
Figurer, at dets Magt er bleven formidable for heele Europa. Men den
stedsvarende Ulykke, som siden har fuldt Kong Christianum 4, hindrer dog ikke,
at han af alle bliver anseet som een af de største Regentere, der levede paa de
Tider, saasom den paafuldte Uheld kand alleene tilskrives Tidernes
Conjuncturer, og ingenlunde Personen.»
Det er helt utenkelig at Holberg
har ment at Christian 4s «uhell», deriblant tapet i Keiserkrigen, på ingen måte
kunne tilskrives kongen selv. Påstanden faller på sin egen urimelighet, noe som
ganske sikkert er blitt oppfanget av den oppmerksomme leser. Men sensuren på
Holbergs tid har akseptert den, òg ettertidens Holberg-eksperter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar