Dagens Facebook-innlegg
Både far og ektemann veileder Nora i hvordan hun skal
opptre etter kunstens skjønne fordringer. Forbildet er Johan Ludvig Heibergs
veiledning av jomfru Pätges, den senere Johanne Luise Heiberg, på Det Kongelige
Teater. Her er billedhuggeren Bertil Thorvaldsens skulpturer stilideal. Nora
synes «dukkespillet» først i farens, siden i ektemannens hus (les teater- eller
komediehus) er fornøyelig, men hun har også en hang til det snuskete og
lidderlige. Den får hun tilfredsstilt ved å lytte til den folkelige praten i
pikekammeret og samtalene med den syfilitiske libertineren Rank.
Nora opptrer med sitt berømmelige tarantellanummer –
som gjør Torvald veldig kåt – på kostymeballet hos konsul Stenborgs. Henrik
Ibsens skrifter (HIS) hevder at «Stenborg» som slekts- og stedsnavn er en
konstruksjon. Her har kommentatoren glatt hoppet over tittelen, konsul, som
tyder på at Stenborg ikke er et norsk navn. I Sverige er Stenborg-navnet kjent,
og det kan knyttes til en sentral person i svensk teaterhistorie, skuespiller
og teaterdirektør Petter Stenborg (1719–1781). Han er kjent som grunnleggeren
av Stenborgs Sällskap – også kalt Stenborgska truppen eller Svenska
komeditruppen – som var virksomt ca. 1756–1809. Norges første teaterdirektør,
tyskeren Martin Nürenbach, hadde vært tilsluttet Stenborgs Sällskap. Nürenbach
var linedanser, skuespiller, akrobat og dansemester; en typisk representant for
sin tids omreisende entertainer, som levde av å falby underholdning til folket.
Det ble sagt om de første skuespillerne i Stenborgs Sällskap at de enten kom
fra gjeldsfengslet eller var folk som fusket i advokatfaget, sammen med
tjenestegutter, vaskekoner og soldater. Kostymene kom fra markedsbodene og
musikken fra vertshuset. Truppen var foraktet av overklassen, som syntes
forestillingene var gammeldagse, rå og vulgære, men de nøt stor popularitet
blant folket.
Stenborgs Sällskap inkarnerer definitivt de motsatte verdier av Det heibergske teater; Ibsen viktigste premissleverandør. «Stenborg» signaliserer alt som var fy i det norske korrekte teatermiljøet, som populærunderholdning, lavkomikk og utlendinger – attpåtil omreisende.
Omflakkendes trupper, beridersker og luguber kaféunderholdning er et sentralt motiv i «Samfundets støtter», som utkom to år før «Et dukkehjem». Lav – ofte utenlandsk – sirkus for folket-moro kontrasterer det ytre sett giftfrie huset til henholdsvis konsul Bernick òg Torvald Helmer. Den samme motsetningen har vi i «Gengangere», der Jacob Engstrands lugubre hus kontrasterer den ytre sett plettfrie herregården Rosenvold.
Ibsen hadde tenkt å kalle Noras ektemann for «Torvald
Stenborg», et navn som personifiserer kontrasten mellom det edle teateret der
mennesket ble fremstilt etter Thorvaldsens estetikk, og det lave, der
menneskets fordervelighet blottstilles til allmenn forlystelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar