Jacob von Tyboe Eller Den stortalende Soldat (3) - de hollandske spionene i Nummer 4
Etter
at de hollandske kalvehandlerne i Nummer 4 er avslørt som kongelige
hoffleverandører av billedkunst, gjenstår bare de hollandske spionene som
utmerker seg ved at de kommer til overalt, og vi får tro: tett innpå Jacob von
Tyboe, skrytepaven fra Brabants beleiring.
De ubetinget viktigste varene på det
hollandske kunstmarkedet var hverken gobeliner eller skulpturer, men malerier.
Man antar at det ble produsert flere millioner malerier, og Christian 4 handlet
både i stort gjennom agenter og holdt seg med hoffmalere som nøt stor anseelse
i samtiden.
Ialt 90 flamske malerier, trolig spesialbestilt, er innfelt i veggpanelene i Vinterstuen på Rosenborg slott (1606-24).
Men hollendernes skytteltrafikk mellom europeiske fyrstehoff var forbundet med en fristelse: salg av etterretning. I kraft av oppdragene på portretter hadde hollenderne eksklusiv tilgang til kongens gemakker. Ettersom spionasje foregår i hemmelighet, er det ikke lett å vite om noen av kunstnerne som arbeidet for Christian 4, har vært involvert i slik virksomhet. Utover ett enkelt tilfelle.
Ialt 90 flamske malerier, trolig spesialbestilt, er innfelt i veggpanelene i Vinterstuen på Rosenborg slott (1606-24).
Men hollendernes skytteltrafikk mellom europeiske fyrstehoff var forbundet med en fristelse: salg av etterretning. I kraft av oppdragene på portretter hadde hollenderne eksklusiv tilgang til kongens gemakker. Ettersom spionasje foregår i hemmelighet, er det ikke lett å vite om noen av kunstnerne som arbeidet for Christian 4, har vært involvert i slik virksomhet. Utover ett enkelt tilfelle.
Pieter Isaacsz var en høyt skattet
hoffmaler hos Christian og er mester for det berømte seierherreportrettet der
kongen poserer med feltherreskjerf og -stav og krone og fjærprydet hjelm ved
siden av seg. Maleriet er utført under eller kort etter Kalmarkrigen. Samme
Isaacsz spionerte på Christian for kongens erkefiende, Gustav 2 Adolf. Historien
er blitt rullet opp av Vera Badeloch Noldus.* For å kunne gjøre et portrett må maleren arbeide tett innpå kongen, noe som kan
føre til at det oppstår et tillitsforhold dem imellom, som altså Isaacsz
utnyttet på det skammeligste. Isaacsz ble hvervet i 1621 av selveste Axel
Oxenstierna, Sveriges rikskansler. Oxenstiernas forslag gikk ut på at
hoffmaleren skulle sende ham ukentlig etterretning om det som foregikk ved det
danske hoff. For dette skulle han få 400 riksdaler i året. Rapporteringen
skjedde ikke så ofte som planlagt, noe som kan skyldes Isaacsz’ frykt for å bli
oppdaget. Men dét han faktisk leverte, var svært viktig informasjon, som besøk
fra utlandet, forholdet til Nederlandene og til Böhmen, kongens reisevirksomhet,
flåtens bevegelser og en rekke andre etterretninger. Samtidig hadde maleren
diplomatiske oppdrag for Christian 4, og i rapportene til Stockholm redegjorde
han for hva som stod i brevene til ulike ambassadører. Christian var kjent med
at det fantes spioner ved hoffet, men han klarte aldri å avsløre svenskenes
viktigste informant, sin egen yndlingsmaler. Oxenstierna hadde også tenkt på
hvordan oppdraget skulle lønnes; ved å sende malerier til rikskansleren kunne
Isaacsz samtidig motta betaling for spionasjen, uten at det vekket mistanke.
Den mest kjente maler, kunstsamler, diplomat/spion var Peter Paul Rubens. I
hans tilfelle var kunsten som cover svært konkret. Når han sendte
etterretninger mellom de nordlige og de sørlige Nederlandene, hendte det at han
skjulte dem inni sammenrullede malerier.
Hvorvidt Holberg har hatt tilgang til
kilder som avslører Pieter Isaacsz' spionasje, er ikke kjent. Hvis forfatteren
har vært klar over forholdet, er det sannsynlig at dette inngår i bakgrunnen
for Jespers uttalelse om de skammelige hollenderne. I motsatt fall kan motivet
basere seg på en mer generell kunnskap om at kunstnernes – kontrafeiernes –
gunstige stilling hos ulike fyrster og utstrakte reisevirksomhet kunne friste til
salg av etterretning. Et av Isaacsz brev forteller om den nære relasjon som
bestod mellom maleren/diplomaten og dennes oppdragsgiver, Christian 4. I et
brev av 26. januar 1625 forteller Isaacsz følgende: «Så var Hans Majestet i
København og var svært lystig. Han bad meg flere ganger komme til hans
sovekammer, selv om det gjorde meg ille til mote, og spurte om sendebudet [i
margen: fra Sverige] allerede hadde krysset Sundet. Det visste jeg ikke, mente
utsendingen var blitt oppholdt av dårlig vær.» (Vera Badeloch Noldus'
oversettelse) Uttrykket «lystig» skal her forstås som «beruset», og med det
forsterkende «svært» foran kan Isaacsz trolig forstås dithen at majesteten har
følt seg nødsaget til å fortrekke til sitt sovekammer. Så fremt kongen ikke er
blitt båret i seng fordi han var for full til å stå oppreist, slik som skjedde
ved andre anledninger. Isaacsz’ brev kan kanskje fortelle noe om årsaken til
malerens troløshet: Christian har ikke evnet å føre seg på en måte som har
avkrevet respekt, kanskje særlig ikke fra utlendinger som var uvant med danske
majesteters drikkekode. Det fremgår tydelig av brevet at Isaacsz mislikte å bli
kalt inn til den berusede kongen i hans sovekammer. Som nevnt vet man ikke om
Holberg var kjent med hoffmalerens spionasje, og det er mulig at han viser til
de hollandske kunstnernes bierhverv som diplomater/etterretningsagenter på
generelt grunnlag. Hollenderne som kjenner navnet til Jacob von Tyboe, er skippere
eller har trolig sin tilknytning til sjøveis befraktning på annet vis. Det kan
oppfattes slik at de seiler mellom forskjellige havner og tilbyr kunst (og
etterretning) til ulike kunder. Dersom kalvehandleren Adrian fra Vlie
henspiller på hoffleverandøren av støpte kontrafeier, Adriaen de Vries, er å
bemerke at skulptøren arbeidet for ulike europeiske fyrster, deriblant altså Rudolp
2. Få år etter leveransen av Neptun-fontenen skulle en annen habsburger,
Ferdinand 2, opptre som Christians hovedfiende i Keiserkrigen (1625–1629), som
betegner den delen av Tredveårskrigen da danskekongen yppet krefter med den
tysk-romerske keiser til ubotelig skade for sitt eget rike.
*Pieter Isaacsz (1569–1625). Court Painter, Art Dealer and Spy (V. Badeloch
Noldus og J. Roding, eds., 2007)
Pieter Isaacsz' portrett av Gustaf Adolf 2, antatt
Christian 4 (ca. 1611-15). malt av Jacob Hoefnagel
Christian 4 (ca. 1611-15). malt av Jacob Hoefnagel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar