BØYLEKRONENS FORJETTELSE - Hovedtittelbladet i Christian 4s "Biblia", VII
https://digitaltmuseum.no/021025810754/bok/media?slide=2
Når velsignelsen igjen strømmer over Danmarksriket
Den nederste frisens gamle «David» og «Samuel» leder til en forventning om at ynglingen med krone og scepter er identisk med Salomo, men boken foran ham utpeker altså figuren som «Josjia», som bistås av «Sjafan». På det ene siden dreier det seg om en gammel konge og en ung, fremtidig konge, på den andre refereres det til 2 Kong 23 og restaurasjonskongen Josjia.
Historisk har lovboken riktignok vært en bokrull, men den benevnes «bok» i bibeloversettelser. På bibelstikk er den enkelte ganger avbildet som bokrull, andre ganger som bok. I øverste frise er Moses og ypperstepresten Aron avbildet på hver sin side av en medaljong med den nyskapte verden før dyr og mennesker kom til. Moses støtter staven og de to lovtavlene med høyre hånd; med venstre viser han til en bok som ligger ved føttene hans. Aron er kledd i presteskrud og holder et røkelseskar; bak ham står paktens ark, der lovtavlene skal oppbevares.
På slutten av Femte
Mosebok fortelles det om Gud som atter talte til Moses om lovene, og Gud
avsluttet med å pålegge Moses å skrive ned det han hadde sagt. Etter at
profeten hadde utført befalingen, sa han til prestene (kap. 31):
«Ta denne lovboken
og legg den ned ved siden av paktkisten til Herren deres Gud. Der skal den
ligge som et vitne mot deg. 27 For jeg vet at du er trassig og stivnakket.
Allerede nå mens jeg lever blant dere, har dere vist trass mot Herren. Hvor mye
mer når jeg er død! 28 Kall nå sammen alle de eldste i stammene deres og
tilsynsmennene, så vil jeg la dem høre disse ordene og ta himmel og jord til
vitne mot dem. 29 For jeg vet at når jeg er død, kommer dere til å handle ille
og bøye av fra den veien jeg har påbudt dere å gå. I dager som kommer, skal ulykken
ramme dere fordi dere gjør det som er ondt i Herrens øyne og gjør ham rasende
med handlingene deres.»
Det er vanlig å
oppfatte boken tittelkobberets Moses peker på som Bibelen, men det er en mulighet for at
profeten peker på lovboken, hvor han hadde skrevet ned alle de bud og
formaninger Gud hadde gitt israelittene til evig erindring; boken som skulle
legges utenfor Paktens ark, men som ble rotet bort og glemt. Nettopp denne
boken er det «Sjafan» leser fra/om i nederste frise. Det finnes ingen åpenbar bibeltekstlig
grunn til at israelittenes leder skulle peke på Bibelen, som i tillegg til Mosebøkene
inneholder en rekke tekster fra tiden etter profetens død og Det nye testamente.
Det er mer sannsynlig at Moses viser til lovboken, som skulle ligge synlig
utenfor Paktkisten som en påminnelse om Guds pakt med israelittene. Dersom tolkningen er riktig, gir det ekstra vekt til nederste rads lesning eller
opplesning av 2 Kong 23 og pakts- og den gamle lov-motivet.
I 2 Kong 23 fortelles
det om kong Josjia, som fikk opplest den gjenfunne lovboken og innså at Israels
ulykker skyldtes Guds vrede over landets frafall. Deretter bød han folket følge
lovbokens bud og formaninger. Tittelbladets «David», skalkeskjul for Christian
4, gir inntrykk av å være nedtynget, og det er naturlig å se en parallell mellom
Israels ulykker og Danmarks. Ut fra en slik tolkning vil den trengselstid
landet opplevde under og etter Keiserkrigen forklares som Guds straff.
Etter Christian 4s ynkelige nederlag ved
Lutter am Barenberg 17. august, 1626 ble det allerede måneden etter sendt ut en
forordning om ukentlige botsgudstjenester hver fredag i kjøpstedene; på landet
skulle det være bodsgudstjeneste første onsdag i måneden. I 1629 kom forordningen
om «Kirckens Embede oc Møndighed mod ubodferdige sampt om atskillige
Geistlighedens Forhold». Kongen hadde, mot riksrådets ønske, foretatt den
fatale beslutning å gå inn i Trettiårskrigen, som tysk kretsoberst. Men de som
endte i gapestokken, var folk som hadde bannet på gaten. Det syndige folket
skulle gjøre bot for kongens tap; selv spilte Christian 4 rollen som Kristus
som led for andres synder. Nederste billedrekke synes likevel å peke på noe mer
grunnleggende enn danskenes løsunger, drukne svergen og slappe innstilling til bønn
og kirkegang.
Tapet i Keiserkrigen knuste kongens håp
om en viktig posisjon i Det tysk-romerske rike, kanskje keisertronen. I 1629
måtte Christian underskrive Freden i Lübeck, som fastslo at han aldri mer måtte
blande seg inn i Det tyske rikes anliggender. Samtidig måtte kongen gi avkall
på de nordtyske stifter eller bispedømmer for seg og sønnene. Protestantismens
seierssikre anfører var tvunget i kne; han følte seg isolert, omgitt av
fiender. Oppdagelsen av Kirsten Munks utroskap med en av Christians egne
offiserer, den såkalte Rhingreven, Otto Ludvig von Salm, var et stort personlig
nederlag. Riksrådet hadde Christian 4 vært i stadig konflikt med fra
regjeringens begynnelse, og dette toppet seg i tiden forut for Keiserkrigen.
Christian 4 hadde falt fra triumfator til taperkonge. Det er mot denne bakgrunn tittelkobberet må forstås; en desillusjonert kong «David», Christian 4, skuer tilbake mot dynastiets bibelske opprinnelse og fremover mot dets muligheter under sønnen eller sønnene. Denne eller de må gjeninnføre den gamle lov om arvekongedømme, der bøylekronen er det synlige uttrykk kongens suverene makt.
Hypotesen om at frisen vektlegger et far-sønn-forhold kan understøttes av figurene som er fremstilt i billedpartiet rett over «Josjia» og «Sjafan». Her er Abraham avbildet med et sverd sammen med sønnen Isak, som bærer på ved til offerbålet. Herren hadde sluttet en pakt med Abraham; han skulle være Abrahams Gud og Abrahams etterkommere Guds folk; i ham skulle alle jordens slekter velsignes. Siden krevde Herren at Abraham skulle ofre Isak. Abraham underkastet seg Herrens vilje, men i siste liten opphevet Herren påbudet; i stedet skulle Abraham ofre en vær. Herren gjentar sin velsignelse etter at Abraham hadde vist at han ville ofre sin eneste sønn. Gud slutter en pakt med ett menneske, som fører til velsignelse for hans ætt og for folkene. Det er parallelt til Guds pakt med David eller David og sønnene som skal føre til velsignelse for Israel.
Jeg har innledet gjennomgangen av
tittelbladet med nederste rad, der hentydningen til bibelutgiverens egen agenda
skinner igjennom, men bladet skal naturlig nok leses fra øverst mot nederst. Bodil
Ejrnæs skriver at tittelbladets idé samler seg om Guds pakt, på syndens
bakgrunn. Moses med lovens tavler, Aron med paktens ark, Noah, Abraham og Isak
representerer alle Guds pakt. David og Josjia representerer særpakten mellom Jahve
og kongen i det gamle Israel. Videre skriver Ejrnæs at tittelbladet ikke er en
illustrasjon til hele bibelen som tittelen angir, men til den delen av Det
gamle testamente som det står som innledning til, de historiske og poetiske skriftene.
«Den pagt, som
således er en sammenfatning af indholdet af denne del af bibelen, bliver så med
det nederste felts illustration forbillede for pagten mellem Gud og den danske
konge.»
Ejrnæs lener seg i
sitatet trolig til Bach-Nielsens tolkning, som hun i fotnote 22 (se også 23) omtaler
som glimrende. Jeg deler Ejrnæs’ oppfatning om at Guds pakt med den danske
konge er en sentral idé bak tittelkobberet, men har enkelte innvendinger mot deler
av hennes argumentasjon. Jeg har alt vært inne på hennes gjengivelse av
Bach-Nielsens teori om at «Samuel» både representerer riksrådet òg handler på vegne
av Gud. Videre har jeg innvendinger mot Ejrnæs’ oppfatning av David og Josjia
som representanter for særpakten mellom Jahve og kongen i det gamle Israel,
idet jeg mener dette kun gjelder David. Fortellingene om Noah, Abraham, Moses
og David viser at Gud inngår pakt med én person, som siden vil omfatte hele
folket. Disse fire sentrale gammeltestamentlige personene er alle utvalgt av
Gud. Derimot forteller ikke Bibelen at Gud sluttet en pakt med Josjia, eller at
Josjia var utvalgt av Gud. Josjia gjeninnførte lovene og påbudene som var forutsetningen
for Guds pakt med Moses, som skulle gjelde for israelittene, men Gud var så
harm på folket at han unnlot å fornye pakten. Til Josjia så derimot Gud i nåde,
22:
«19 […] Fordi du
flerret klærne dine og gråt for mitt ansikt, så har jeg nå også hørt, lyder
ordet fra Herren. 20 Derfor vil jeg la deg komme til dine fedre. I fred skal du
bli forent med dem i graven. Dine øyne skal slippe å se all den ulykken jeg
fører over dette stedet.»
Det er sannsynlig at den tredje figuren i nederste billedrad snarere peker mot Josjia på grunn av det kongen er mest kjent for: restaurasjonen eller gjenopprettelsen av den gamle lov. «David» (Christian 4) virker tungsindig, noe som kan tyde på at Guds pakt med danskekongen ikke står ved lag. Det håp som unge «Josjia» uttrykker, knytter seg i så fall til en fremtidig gjenopprettelse av den gamle lov i Danmark, som vil medføre at Guds harme forsvinner og pakten med danskekongen gjenopprettes. Da vil velsignelsen igjen strømme over Danmarksriket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar