BØYLEKRONENS FORJETTELSE
Hovedtittelbladet i Christian 4s "Biblia", X
https://digitaltmuseum.no/021025810754/bok/media?slide=2
Når Herren sørger
for kongen og kirken
Summariene til
Christian 4s Biblia er skrevet av den tyske teologen Veit Dietrich
(1506-1549), Luthers nære venn og medarbeider. Summariene er også benyttet i
Frederik 2s foliobibel. Jeg forholder meg til den danske oversettelsen. De er ikke
skrevet spesielt for danske kongebibler, men for leserne av Luthers tyske
bibeloversettelse. Summariet til «Psalme 132» lyder slik:
«Er en Bedesalme, i
hvilken Salomon eller Israels Folk, beder om Prestedømmens oc Kongerigens
beskermelse oc ophold, det er, hand beder for det Aandelige og Verdslige
regimente, om Guds Ord og timelig Fred. Thi hvor de tvende vel staa, der gaar
der vel til.
Oc han begynder udi
det XI. Vers at opregne, at saadan en Bøn er icke alleniste hørt, men ocsaa, at
Gud haffver tilforn tilsagt dem begge med en Eed, at hand vilde opholde baade
Kongeriget og Prestedømmet i Jerusalem, oc selff bo der, og giffve al Velsignelse
oc Naade i samme Sted, og giøre deris Fiender til skamme, saa fremt som de
hulde hans Bud, oc vaare hannem lydige.»
Summariets siste avsnitt
er ikke interessant for vår sammenheng. Det omhandler to stedsnavn i salmen, «Ephrata»
og «Skofvens Marck», som har tilknytning til Paktkistens plassering før David
brakte den til Jerusalem. Summariet henviser til «Comments» for en nærmere forklaring.
Dietrichs summarium
fremtrer mer som en anvendelse av Luthers toregimentslære på «Salme 132» enn
som et resymé av innholdet. Det kan dels skyldes Dietrichs ønske om å tilpasse
teksten til tyske lesere. «Salme 132» handler primært om Guds pakt med kong
David og hans sønner eller ætlinger, men Tyskland var ikke et kongerike. Landet
bestod av en rekke mindre fyrstedømmer; riktignok var det en keiser på toppen,
men han ble valgt av de mektige kurfyrstene. Riksdagen var også en makt å regne
med. Herrens lovnad om Davids og ætlingenes evinnelige herredømme hadde ingen naturlig
klangbunn i Tyskland. Det hadde den derimot i Danmark, hos den oldenborgiske
kongeætt.
Dietrich omtaler
ikke en konge, men et kongerike. Et kongerike er strengt tatt ikke et regimente;
det er kongen som har regimentet, eventuelt sammen med flere, for eksempel et
riksråd slik som i Danmark. Kongemakten har en avdempet betydning i summariet.
Dette fremgår også av det forhold at salmens siste linje, som i dobbelt
forstand er kronen på Guds lovnad til kong Davids ætling, ikke er nevnt. Det er
også verdt å merke seg at summariets gjengivelse av den første linjen i det
siste verset er feil, idet «hans Fiender» er blitt erstattet med «deris
Fiender». «Davids fiender» er altså blitt endret til «kongerikets og prestedømmets»
fiender.
Dietrich
introduserer en annen øvrighet eller regimente ved siden av kongeriket, nemlig
prestedømmet. Med «Prestedømme» siktes formodentlig til presteskapet,
geistligheten eller kirken. Mot dette kan det innvendes at presteskapet, eller
prestene, som det står i salmen, ikke representerer et regimente eller regime i
henhold til «Salme 132». Dietrich lener seg her til Luther og toregimentslæren,
men denne har liten eller ingen relevans for «Salme 132», der det er Guds pakt
med kong David som er det sentrale.
Forfatteren
likestiller prestedømmet med det åndelige regimente og skriver at Salomon
(Davids sønn) ber for det åndelige regimente, om Guds ord. Det er som formidlere
av Guds ord at prestene eller prestedømmet innlemmes i det åndelige regimente,
der Gud har øverste myndighet. Også når det gjelder det verdslige regimente,
har Gud øverste myndighet.
Omtalen av prestene
i salmen begrenser seg til to linjer; først en bønn om at Gud skal kle prestene
i rettferdighet, det vil si at de skal opptre med rettferdighet, muligens som
dommere. Videre sier salmisten at Gud vil kle prestene med salighet, altså at
prestene skal være salige eller bli frelst. Disse to linjene danner grunnlag
for Dietrichs påstand om at «Salme 132» handler om prestenes åndelige regimente
ved siden av kongerikets verdslige.
Utsagnet «Thi hvor
de tvende vel staa, der gaar der vel til», gir helt og holdent uttrykk for Dietrichs
egen oppfatning. Påstanden om at Gud i henhold til vers XI har lovet «dem
begge» at han ville «opholde» prestedømmet og kongeriket i Jerusalem, savner
forelegg i salmen, som altså kun omtaler Guds pakt med kong David og sønnene.
«Opholde» har flere betydninger. Det kan bety bevare, men også skaffe, gi føde
eller utkomme. Salmisten skriver at Herren har utvalgt og vil ha Sion eller
Jerusalem*, og velsigne hennes mat og gi de fattige nok brød. Det åpner for at summariet
bruker «opholde» i betydningen gi føde eller utkomme, noe som kan ha relevans
også for betydningen av «ophold» i første avsnitt; Salomo (eller folket) ber ifølge
Dietrich om prestedømmets og kongerikets beskjermelse og opphold. Men i «Salme
132» står det intet hverken om prestenes bevaring eller utkomme; de som Herren
skal gi mat, er Jerusalems befolkning, inklusive de fattige. Dette gjelder så
fremt Davids sønner/ætlinger på tronen holder Guds lov.
Christian 4s foliobibel
er forsynt med Luthers marginalnoter, likesom Frederik 2s. I margen ved
vers 1 står følgende: «2 Sam., 7,12.», den samme noten står ved vers 11. Dette
er skriftstedet, det gjelder hele kapittel 7, som vanligvis nevnes sammen med «Salme
132», fordi begge skriftsteder handler om Guds evige pakt med David (og ætlingene).
Pakten er i henhold til salmen betinget av at David og ætlingene holder Guds
lov, mens det i 2 Sal. 7 synes som om pakten gjelder uten forbehold. Det betyr
ikke at ikke Gud vil straffe Davids etterkommer, Salomo, dersom han gjør noe
ondt. Men Davids hus og kongedømme vil stå fast til evig tid.
Jeg er usikker på
hvorfor Luther har valgt å henvise spesielt til vers 12: «Når dine dager er til
ende og du hviler hos dine fedre, vil jeg reise opp din etterkommer, en av ditt
eget kjøtt og blod, til å etterfølge deg. Jeg vil grunnfeste kongedømmet hans.»
Det er i alle fall et sentralt vers, og Luthers henvisning gir vekt til «Salme
132»s hovedbudskap: Guds evinnelige, men ikke betingelsesløse, pakt med kong
David.
I «Bøylekronens
forjettelse – Hovedtittelbladet i Christian 4s ‘Biblia’» har jeg argumentert
for at «Psalterium Davidis» viser til én spesiell davidssalme, nr. 132. Spørsmålet
er om Veit Didrichs summarium har hatt betydning for hovedtittelbladet. Gjennomgangen
har vist at summariet avviker markant fra salmen, noe som kanskje kan forklares
med de særlige regimeforholdene i Tyskland, hvor makten ikke er sentralisert på
samme måte som i det davidiske kongedømme.
I summariet spiller
prestene en viktigere rolle enn salmen gir grunnlag for, idet de representerer
det åndelige regimente. På hovedtittelkobberet er «Samuel» den mest sentralt
plasserte figuren, i direkte linje under trompeten som forkynner Jahves vilje. På
bordet foran presten ligger to bøker med Skriften, Guds ord. «Samuel» danner sammen
med de to sittende kongene et pyramidalsk tablå, der prestens turban med den
ovale prydnaden er det høyeste punktet. «Samuel» er den som formidler Guds ord
og vilje; på hovedtittelkobberet dreier det seg åpenbart om Guds vilje under tronfølge.
Viljen fremgår av Guds valg av David, som ble salvet av Samuel, og hvis
ætlinger er lovet et evinnelig kongerike («Salme 132»), hvis de retter seg
etter lovboken (2 Kong 23). Kongevalget er i henhold til kobberet åpenbart en
oppgave som hører inn under det åndelige regimente, prestedømmet med Gud som
øverste myndighet. «Samuel» peker mot Sjællands biskop, slik det er argumentert
for i innlegg II. Da Christian 4s foliobibel utkom, var Sjællands biskop
underlagt det verdslige regimente, riksrådet, under innsettelsen av ny konge.
Kobberet er formet
i opposisjon til den faktiske konstitusjonelle situasjon i Danmark; det levner
ingen plass for riksrådet. Bøylekronen i «Samuel»s hånd, eneveldets regalie, fullender
den symbolske fremstilling av arveriket, som skulle bli innført i Danmark en
generasjon senere. Kobberet handler om regimente eller regime, og baserer seg likesom
summariet til «Salme 132» på Luthers toregimentslære.
På 1600-tallet var
det svært tette bånd mellom kirken og kongen. Teologene gravde dypt i Skriften
og fant belegg for at danskekongen var en gud på jorden. På veien frem mot innføringen
av arverike og enevelde gikk de tvende, presteskapet og kongen, hånd i hånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar