Hvorfor bygget ikke tatarene fabrikker?
Holberg
skriver at tatarene spiser hestekjøtt og bærer «ringe klæder». Ut fra en
økonomisk tankegang der nøysomhet i livsførsel resulterer i rikdom for
nasjonen, skulle man forventet at det tatariske folk var kjemperike. Forfatteren
hevder at det slett ikke er slik. Tatarene er nemlig samtidig ørkesløse, slik at fattigdommen med all sin
tarvelighet er så stor at de drives til å nære seg ved stratenrøveri. Botemiddelet er, underforstått, at tatarene
bør sysselsette ledige hender med produksjon av luksusvarer og begynne å bruke,
eller forbruke, disse, for eksempel fine klær. Dette fremtrer som en parallell
til omtalen av spanierne som burde sette seg til veven og produsere finere
klede, ikke bare sende ullen ut av landet. Her finnes også en annen parallell. Da Filip 2 kriget som verst, var det neppe mange ledige hender til å spinne og veve. Tatarene, som ifølge Holberg var særdeles krigerske òg levde av landeveisrøveri, måtte erhverve og vedlikeholde martialske kunster som taktikk, våpenbruk og rytteri. Krigeraspektet er enda vektigere i det tredje eksemplet på de ørkesløse og nøysomme folk, spartanerne.
Påstandene i passasjen om tatarene er så langt fra virkeligheten at satire står igjen som eneste forklaring. Man skal lete lenge etter en seriøs politiker eller tenker som mener at en nasjon blir kjemperik, dersom folket er sparsommelig. Dette er like fantasifullt som at en nasjon blir rik eller sterk dersom alle fattige sysselsettes i produksjon av luksusvarer. Sistnevnte var altså like fullt Christian 4s plan, som han prøvde å realisere og som mislyktes (jfr. innlegg V).
Påstanden
om at tatarene spiser hestekjøtt på grunn av nøysomhet, kan avfeies umiddelbart.
Europeernes aversjon mot å spise hestekjøtt er kulturelt betinget. «Epistel 69»,
der temaet er tabuet mot å spise skjødehund, viser at Holberg er klar over hvordan
kulturelle hensyn påvirker folks kjøttmeny. Tatarene er et gammelt nomadefolk
som har forflyttet seg til hest; de har ernæret seg av hesten, også melken, liksom
samene av reinen og beduinene av kamelen.
Påstanden
om at tatarene bærer ringe klær, kan diskuteres. Tatarenes tradisjonelle drakt,
det dreier seg vel om festdrakten, er farverik og flott pyntet, med orientalsk
snitt. Også bilder av tatariske ryttersoldater tyder på at klærne er alt annet
enn ringe. Påstanden motsies også av opplysningen om at tatarene nærer seg av
stratenrøveri, som trolig sikter til plyndring av handelskaravaner, som blant annet
fraktet silke. Dette kommer jeg tilbake til.
Forslaget
om at tatarene skal etablere manufakturer for storskalafremstilling av finere
forbruksvarer, er komisk. Nomader forflytter seg med sitt pakkas ved hjelp av
hester, okser, kameler etc. I «Epistel 261» er uroligheter blant
håndverkssvenner tema. F.J. Billeskov Jansen trekker frem som en mulig
referanse uroligheter blant håndverkerne som hadde strømmet til oppføringen av
Christiansborg 1731-1745, der mange kom fra utlandet. De vant ofte frem med
sine krav. Holberg har en forklaring; hvis håndverkerne ikke får det som de
vil, kan de bare dra videre:
«Haandverks-Karle
have ingen bestandig Boepæl, intet vist Hiem eller Fæderne-Land: De boe, som
Tartarer, udi Telte, og uden U-lejlighed eller mindste Tab kand flytte fra et
Sted til et andet.»
Slott,
borger, manufakturer, verksteder eller andre solide konstruksjoner er ikke noe
man vanligvis forbinder med tatarer. Ovenstående passasje vitner om at Holberg
var klar over dette.
Tatartelt
Holberg påstår altså at tatarene nærer seg ved stratenrøveri fordi «fattigdommen med all den tarvelighed er så stor». Det er neppe enkeltstående personer som er målet, men karavaner med rikt reisegods; handelskaravaner. Tatarene, som angivelig lever nøysomt eller tarvelig, det vil si hverken forbruker fremmede luksusvarer eller fabrikkerer tilsvarende selv, røver de ettertraktede varene. Dette river grunnen vekk under forfatterens påstand om tatarenes tarvelighet, deriblant i klesdrakt.
Også en annen epistel, nr. 38, kan så tvil om påstanden er
seriøst ment fra forfatterens side.
I
epistelen drøfter Holberg det forhold at visse barbariske folk, især tartarer
og arabere, har gjort det til en profesjon å røve og plyndre fremmede folk, uten
at de oppfatter dette «håndverket» som hverken syndig eller lastefullt. Videre
skriver han:
«Haandverket i sig selv er lastværdigt; skiønt man deraf ikke kand
vise samme Folks onde Naturel, men heller nogle onde Vedtægter, som saaledes
have fæstet Rødder, at de selv ikke kand see deres Hæslighed.»
Holberg
går raskt over til å eksemplifisere det barbariske håndverket med arabernes
plyndring av reisende, altså handelskaravaner. De onde vedtektene, som
legitimerer arabernes stratenrøveri, får man tro er av en viss alder, siden de
har festet røtter. Beskrivelsen kan antyde at vedtektene er av religiøs
karakter, siden de fritar røverne for synd. Og da er det en løsning som byr seg
frem. Araberne er muhammedanere, det samme gjelder tatarene. Dette nevner
Holberg blant annet i Heltehistorier, Tomus I, om stormogulen Akbar. Og Muhammad
er kjent for sine plyndringstokt mot handelskaravaner.
Muhammad
ble ikke profet i sin egen by Mekka, og i 622 flyttet eller flyktet han med
sine tilhengere til Medina. Muslimsk tradisjon forsvarer plyndringstoktene med
at Muhammad og tilhengerne hadde måttet forlate det de eide i Mekka, og at de
nå tok tilbake dette ved å plyndre karavaner på vei til Mekka. Her er det
vanlig å henvise til Koranen, 22:40: «Tillatelse (til å kjempe) gis dem, mot
hvem det kjempes, fordi de har lidd urett og Allah er visselig mektig til å
hjelpe dem.»
Holberg
er ingen tilhenger av Muhammad, som han i Almindelig Kirkehistorie beskriver
som en brutal krigsherre. Da Profeten etter 13 år ikke hadde nådd frem med sin
prediken, blottet han sverdet og anvendte de siste ti årene av livet på å utbre
sin lærdom med makt. Han befalte tilhengerne å bevæpne seg og drepe alle dem
som ikke ville anta hans lærdom.
«Derpaa
fik han sig en liden Hær paa Beenene, hvormed han først overfaldt og
plyndrede Caravanerne, og, ligesom hans
Hær forøgede sig meer og meer, saa foretog han sig vigtigere Ting, erobrede
Mecca med heele Arabien og en Deel af Syrien, og omsider havde en Krigs-Hær af
10000 Mænd, hvis Magt ingen kunde staae imod, efterdi de fleeste vare Fanatiske
Folk, der agtede deres Liv kun lidet.»
Både
tatarene og araberne næret seg, ifølge Holberg, ved landeveisrøveri. Det er
nærliggende å tolke forfatterens forklaring med at det, i arabernes tilfelle, dreier
seg om en gammel ond vedtekt hvortil fattigdom har drevet dem, med religionsstifterens
plyndring av karavaner. Muhammad og tilhengerne hadde som nevnt forlatt sin
eiendom i Mekka og anså det ikke som syndig eller lastefullt å røve mekkanske handelskaravaner.
Muhammad hadde tidligere vært involvert i trafikken med handelskaravaner. 25 år
gammel ble han ansatt hos en rik kjøpmannsenke, Khadijah, for å ha overoppsyn
med karavanene til Syria. De giftet seg senere.
Den
som plyndret handelsvarer, var tatarenes og arabernes Profet. Det åpner for at
det er den religiøse legitimering av dette landeveisrøveriet Holberg sikter til
med ond vedtekt. I heltehistorien om Abbas den store, shah av Persia, skriver
Holberg at tatarene, perserne og de mogulske tatarer er «Sunnys», sunnimuslimer.
Det samme gjelder som kjent de fleste arabere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar