Helten som hadde
skuten full av handelsvarer
«JEg taler om
en Mand, hvis Skæbne og Bedrifter
Bør billig tegnes
an blant alle Folkes Skrifter,
Jeg siunger om en
Helt den store Peder Paars,
Som
tog en Rejse for fra Callundborg til Aars.»
Etter åpningslinjene
påkaller Hans Mikkelsen gudinnen Avind og spør hvorfor hun har vært så fæl til
å plage og forfølge Peder Paars. Mannen var ikke kjent i sitt eget land; han skulle
hverken erobre nytt land eller skape seg et navn; ikke skulle han reise særlig
langt heller. Hans eneste hensikt var å treffe festemøen Dorthea, som han ikke
hadde sett på lenge. Mikkelsen understreker at Paars hverken er stor eller har
planer om å gjøre storverk. Bakgrunnen for denne forsikringen er at Avind personifiserer
misunnelsen; hennes ofre er personer som kan vekke misunnelse. Holbergs forelegg
for gudinnen Avind er den romerske gudinnen Invidia, som igjen står i gjeld til
den greske Nemesis. De klassiske gudinnene representerer i tillegg til
misunnelsen gjengjeldelsen, og man aner at det dreier seg om gudenes misunnelse
som våkner når menneskene vil gjøre noe stort eller blir overmodige. Bibelens
fortelling om tårnet i Babel er et godt eksempel. Hvorvidt Peders Paars’ reise
er uttrykk for overmot og derfor påkaller Avinds plaging, vil forhåpentlig vise
seg under den videre gjennomgangen.
Så langt kan to
forhold peke mot en undertekst, der Peder Paars ikke er en ukjent, nær
sagt ubetydelig, mann, men et satirisk portrett av en konge. Det gjelder
sammenfallet mellom historiefortelleren og poeten Hans Mikkelsen og borgermester
og kongelig rådgiver Hans Mikkelsen, som Holberg maner frem som tenkt panegyrisk
forteller av Christian 2s historie (jfr. forrige innlegg). Det andre forholdet
gjelder Paars’ festemø Dorthea, som også kalles Dorthe og Dorothea, der
sistnevnte utvilsomt er døpenavnet. Det samme heter også oldenborgernes
stammor, Dorothea av Brandenburg (1430-1495), som først var gift med Christoffer
av Bayern, siden med Christian 1. Hun var mor til kong Hans og Frederik 1. Dorothea
hadde Kalundborg slott som sitt enkesete. Her levde hun sine siste år, og det
var også her hun døde. Dorthea omtales flere ganger senere i eposet. Det
fortelles blant annet at Venus, som var de romerske keiseres stammor, hadde
skjult seg i Peder Paars’ reisekiste for å forhindre at vannet skulle ødelegge
Dortheas portrett, som var oppbevart der inne sammen med stamme- eller
stamboken til Paars. Denne og andre hendelser som involverer Dorthe, skal
omtales nærmere under den videre gjennomgangen.
Dorothea av Brandenburg
Mikkelsen hoverer
over Avind, for det er nettopp gudinnens forfølgelse og plaging som til slutt
skaffer Paars beundring og ære. Folk er blitt forundret både over alle ulykkene
som har rammet ham, men også over hvordan han har klart seg. Etter refselsen av
Avind påkaller Mikkelsen musen og ber henne beflitte seg på å fortelle heltens
historie uten å forskjønne den, slik hun så ofte har gjort med andre helter. Mikkelsen
hevder at musen i disse tilfellene er blitt forført av poeten. Inspirert av
musen eller vice versa setter Mikkelsen i gang med den sannferdige historien om
Peder Paars:
«Tre Aar for Calmar-Krig,
da Folk var meere riige,
Af Vellyst,
Overdaad man vidste lit at siige,
Da man ey Midler
sat paa Speceri, Caffee,
Da reven Øll og
Brød var brugelig for Tee,
Da man kun vidste
lit af fremmet Skick og Noder,
Man aad og drak
paa Dansk og ingen Franske Moder
I Landet kommen
var. At sige kortelig:
Da Folk meer
sparsom var og derfor meere riig.»
Handlingen i Peder
Paars foregår i 1608 under Christian 4s regime, tre år før danskekongen innledet
krig mot svenskekongen. Frem til dette året var folk godt fornøyd med et enkelt
dansk liv med landets egne jordbruksprodukter. De brukte ikke penger på importert
luksus fra Ost- og Vestindia, overdådighet og fransk mote, og hadde derfor god
økonomi. Påstanden bringer tanken på noen linjer i Metamorphosis (1726).
Blant de onde ting som gjorde slutt på den lykkelige tidsalder, er følgende
(noter ikke medtatt):
«Før ranke Træer
blev feldt om i grønne Skove
For Over Haved sig
med Mennesker at vove:
Hvert Lands
Indbygger kun sin egen Strand-bred saae,
Og Reise Feber ej
var Verden kommen paa.»
Peder Paars’ reise
i 1608 signaliserer slutten på den gode tiden i Danmark. Hans Mikkelsen hevder
at man i de påfølgende årene forlot den hjemlige nøysomhet til fordel for
fremmed luksus. Med
endringen følger en streben etter stadig mer overdådighet, òg pengemangel; mye
vil ha mer.
I Jean de France eller Hans Frandsen (uroppført
i 1722) representerer Jean de France det nye levevis med fransk gourmetmat, drikke
fra Vest- og Ostindia, dyre moteklær og fornem opptreden. Jeronimus derimot er
talsmann for den gamle danske nøysomhet, som sammenfaller med Mikkelsens oppfatning
slik den fremgår av ovennevnte linjer i Peder Paars. I Christian 4s
historie (Dannemarks Riges Historie) derimot synes Holberg å gjøre seg
til talsmann for en økonomi som favoriserer Jean de Frances levevis. Her
skriver han om:
««[…] den
u-afladelige Omsorg, som Kongen havde for Handelens Opkomst, og var hans
synderlige Henseende at etablere Manufacturer og Handel med egne Skibe, paa det
at Pengene kunde blive i Landet. I den Henseende havde han oprettet saa mange
Compagnier udi Kiøbenhavn; thi foruden det Ostindiske, det Islandske, og
Salt-Compagniet, seer jeg af en Kongl. Skrivelse til Peder Wibe, at der ogsaa
har været et Østersøisk Compagni i samme Stad.»
I forrige innlegg
viser jeg hvordan Holberg i denne passasjen legitimerer Christian 4s kjente
pengesluk, Det store bilager, med et annet pengesluk: dannelsen av kompanier og
manufakturer, som samtlige endte med fallitt eller nedleggelse. Det betyr at
Holberg undertekstlig i historien om Christian 4 kritiserer både kongens
ødselhet og hans økonomiske politikk, som var et tidlig utslag av
merkantilistisk tankegang. Hans Mikkelsen presenterer samme kritikk åpent, men
rammen med en komisk helt og en muse som lett lar seg forføre av poeten, virker
til å tåkelegge kritikken av Christian 4. I «Om Handelen» (Dannemarks og
Norges Beskrivelse) gjør Holberg seg til ekstatisk forsvarer av en merkantilistisk
politikk; handel på egne skip, hjemlige manufakturer for produksjon av finere
artikler og høyt forbruk av samme produkter. I en rekke blogginnlegg viser jeg at
forsvarstalen er befengt med åpenlyse feil, og at et uttalt fekalt motiv har
sneket seg inn i konklusjonen («Kortreist tarvelighet eller langreist luksus –
Holberg og handelen»).
I Holbergs første
komedie, Den politiske Kandstøber (uroppført 1722), møter vi flere
håndverkere i Collegium politicum, som alle produserer varer i kategorien
luksus, eller det Holberg kaller «varer der alleene tiene til vellyst («Om
Handelen»). Det gjelder parykkmaker,
maler (dvs. en kontrafeier eller skildrer), tapetmaker, farver (som leverer
garn til veggtapeter eller gobeliner) og en buntmaker. Herman von Bremen nevner
også gullsmeder og skreddere som dem han mener kan være borgermestere i byen. Den
eneste håndverkeren som leverer nyttige produkter, som omtales i komedien, er
grovsmeden, eller for å være mer korrekt, hans kone. Arianke grovsmeds
representerer den uønskede karakteren, som støtes ut av det «fornemme» selskap
hos kannestøperen. Grovsmeden støpte eller smidde plogjern, verktøy og en rekke
andre nytteartikler. Smedene organiserte seg alt tidlig i laug, og det er
talende at mester Herman nevner gull- og ikke grovsmeden som kandidat til
bormesterembetet. Kannestøperen selv representerer også et håndverk som leverer
produkter tilpasset den nye tids etterspørsel, nemlig kaffe- og tekanner, jfr.
innlegget «Te- og kaffebord hos kannestøpermesteren» (10.12.2018).
Den legendariske Christian
4 var barnebarnets, Christian 5s ideal, og under sistnevntes regjering fikk
merkantilismen igjen vind i seilene. Christian 5 hadde dessuten ligget over et
år i Paris og forlystet seg og brakte med seg ikke bare den franske varianten
av merkantilismen, colbertismen, hjem til Danmark, men kostbare vaner og fornem
livsstil. Merkantilismen med oversjøiske kolonier, handel med egne skip og
hjemlige manufakturer spesielt innenfor luksussegmentet var også øvrighetens politikk
i Holbergs samtid.
Det viser seg ganske raskt at Mikkelsen, eller musen, ikke er helt sannferdig når det gjelder det ubetydelige målet for Paars’ reise. Sjøhelten, som i det borgerlige liv er kremmer, har åpenbart dannet et handelskompani sammen med sitt reisefølge. De har så leiet en jakt og lastet den full med kostbare varer.
Jakt var et mindre seilskip, som var mye brukt i Danmark (Den store Danske)
Da sjøheltens/kremmerens reisekiste åpnes
etter havariet, avdekkes i tillegg til Dortheas kontrafei og Paars’ stammebok
en rekke klær og andre artikler som peker mot import av varer. Klærne er i
finere stoffer og med diverse besetninger som tradisjonelt er blitt fremstilt i
utlandet. Til og med matvarene i kisten, «tolv skiønne Peberkager», har fremmed
opprinnelse. Pepper betyr her krydder fra Ostindia; at kakene er skjønne,
sikter trolig til formen. Fint pregede pepperkaker var en vanlig importvare fra
Holland til Danmark-Norge. Dette kommer jeg nærmere tilbake til under
tekstgjennomgangen.
På bakgrunn av
handelsreisens betydning i Peder Paars ville det ikke være unaturlig om årstallet
1608 viste til Christian 4s etablering av oversjøiske handelskompanier. Det
stemmer ikke. Spørsmålet er: Skjedde det noe dette året som skulle få
skjellsettende betydning for Danmark? Svaret er et ubetinget ja.
Forts.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar