Når vindguden
fiser på Pater Nosterskärene
Avind skjønner at hun
må oppsøke Æolus, vindguden, dersom hun skal forhindre at Peder Paars får
Dorothea i sin favn. På et øyeblikk har misunnelsens gudinne forflyttet seg til
«Pater Noster Skiær». Hans Mikkelsen sikter til Pater Nosterskären utenfor
Marstrand, der det er sterke havstrømmer og lumske grunner, et turbulent farvann. Navnet forteller at sjøfolkene bad Pater noster eller Fadervår
når de seilte forbi. Men det er ikke bare skjærene i området som representerer
fare; Marstrand befinner seg i et gammelt konfliktområde i kampen mellom
dansker, nordmenn og svensker. Dette er det historiske skjæringspunktet mellom
de tre nabolandene. Sørøst for Marstrand er utløpet til Göta älv (her ligger
siden 1619 Göteborg), som er Norges gamle riksgrense mot Sverige. I tidligere
perioder da danskekongen rådde i Viken og under unionen mellom Norge og Danmark,
var det dansk-norsk grense. Området ble trukket inn både under Kalmarkrigen, da
striden stod om Älvsborg festning ved utløpet av Göta Älv, Skånske krig og
Store nordiske krig. Sistnevnte krig var ennå ikke avsluttet da Holberg skrev om
Avinds besøk på Pater Nosterskärene, noe som understreker den aktuelle
betydning av eposets krigsmotiv.
Pater Nosterskären
Plasseringen av
Æolus’ hule på Pater Nosterskärene viser til kampen mellom danske- og
svenskekongen om makten i Norden; det er ikke tilfeldig at det er til denne
klippen Avind piler da hun vil lage bråk. I Innlegg III har jeg skrevet om
Avinds taktikk for å få Æolus til å lage eller gjøre vind (med den dobbelte betydning
fise); hun håner vindguden for hans manglende autoritet overfor Neptun og
påstår at havguden ler av ham (jfr. sitatet under).
Under overtalelsen
på Pater Nosterskären benytter gudinnen en retorikk som ellers er kjent fra
omtale av kongedømmet, og vi skal ha i minnet at Mikkelsen få linjer over har rapportert
om daglige observasjoner av Avind ved hoffet; misunnelsen har altså begynt å
bygge seg opp hos kongen, formodentlig mot en annen konge. Eposdikteren skriver
at Jupiter har gitt vindene en konge, som med makt kan drive dem tilbake til
sine huler. Avinds manende tale understreker maktmotivet:
«Hør Vindenes
Monarck! Hvo har dig underlagt
Neptuno Havets
Gud? har Jupiter vel sagt,
At hand har over
dig at byde og befale,
Hvo haver nogen
Tid ham hørt saaledes tale?
Du har fra Arilds
Tid haft Magt at skabe Vind,
Nu sidder du
forsagt med Haanden under Kind,
Og venter paa
Forlov, tør ingen Ordre give,
Neptunus Magten
har, du maa kun underskrive
Hvad hand
besluttet har, hand i sit Hierte leer,
At du med hannem
saa igiennem Fingre seer.»
Talen utvirker en
momentan reaksjon hos Æolus, som gir et mektig skrik:
«[…] Hør I
Synden-Norden-Vinde,
Gaar ud af eders
Hul, I skal herefter finde,
At jeg jer Herre
er, at jeg har eene Magt
At sige blæser op,
at sige, stille, sagt!»
Vi skal hele tiden ha i minne at disse ordene uttales i det lett antennelige grenseområdet mellom Danmark-Norge og Sverige. Året er 1608, «Tre Aar for Calmar-Krieg», som jeg i Innlegg IV har knyttet til dannelsen av Den protestantiske union. Det var som protestantismens forsvarer Christian 4 gikk inn i Trettiårskrigen. Men protestantenes organisering har også betydning i den evinnelige rivaliseringen mellom danske- og svenskekongen. Christian 4 mente at dersom han gikk inn i krigen, ville kongehusets interesser i Nordtyskland styrkes, noe som ville forhindre at svenskekongen ble protestantenes leder. Frykten for at Gustav 2 Adolf skulle bli leder for de tyske protestantene, var avgjørende for Christian 4s beslutning om å gå inn i Trettiårskrigen.
Året etter
Christian 4s underskrivelse av Freden i Lübeck (1629), der han måtte love aldri
mer å blande seg i de tyske anliggender, steg Gustav 2 Adolf i land i Pommern.
Snart ble svenskekongen mottatt av de protestantiske befolkningsgrupper som en
frelser. Christian 4s prestisjetap var enormt.
Avinds besøk på Pater Nosterskären utenfor Marstrand i 1608, «Tre Aar for Calmar-Krieg», der hun sår splid mellom vindenes konge og havets, peker mot den evinnelige rivaliseringen mellom danske- og svenskekongen. Det er verdt å merke seg at Æolus med frislippet av vinder utfordrer Neptun. Etter seieren i Kalmarkrigen, som var en halv seier ettersom Christian ikke vant den svenske trone, bestilte kongen to kostbare kunstverk der han ble fremstilt som seierherre. Det ene var Karel van Mander 2s veggtapeter fra Kalmarkrigen til Riddersalen på Frederiksborg slott, det andre Adrien de Vries’ fontenegruppe (1619), også denne til Frederiksborg slott, der hovedfiguren var Neptun. Havguden symboliserte Christian 4 som havets behersker, et kunstnerisk uttrykk for kongens politiske program, Dominium Maris Balitici, herredømme over Østersjøen (Steffen Heiberg). Under den svenske besettelsen av Nord-Sjælland i 1658 (Annen Karl Gustav-krig) var maktforholdet mellom danske- og svenskekongen snudd på hodet. Dronning Hedevig Eleonora etablerte seg med sitt hoff på Frederiksborg. Da fienden endelig forlot Christian 4s gamle reputasjonsslott, plukket de med seg en rekke kostbarheter, deriblant statuen av Neptun og resten av fontenegruppen, Christian 4s «identitetskunst». Den ble plassert på Drottningholm slott et stykke utenfor Stockholm.
Over: Adriaen de Vries' originale Neptun i De Vries-museet på Drottningholm
Når vi i dag leser
Peder Paars, er rivaliseringen mellom danske- og svenskekongen knapt et
fjernt minne engang. Men da Holberg skriver om Avinds besøk på Pater
Nosterskären, er det blodig alvor. Det kan nærmest utelukkes at historikeren
har utpekt skjærene ved Marstrand som vindgudens bopæl uten at det sikter til konkurransen
eller misunnelsen mellom de to nabokongene. I 1719 nærmet det seg slutten på
den hundre år gamle striden, da danskene måtte innse at landområdene som
Sverige hadde vunnet, var tapt for alltid. Et fattig trøst var det at Karl XIIs
død på Fredriksten festning i 1718 signaliserte slutten på Sveriges tid som
stormakt i Europa.
Mikkelsen hevder
at Vergil har identifisert «Pater Noster Skiær» som hjemstavnen til Æolus. I en
fotnote skriver Just Justesen følgende: «Det er ingen Tvifl paa, at det som
Virgilius kalder Nimborum Patriam jo er Pater Noster Klippe.» Og i «Epistel
193» går Holberg enda lenger, idet han hevder å ha vist i Peder Paars at
«Olavum» er blitt endret til «Æoelum» og «af de tvende første Bogstave P. og N.
udi Pater Noster [har] giort sin Patriam Nimborum» (jfr. kommentarer i Ludvig
Holbergs skrifter). Det korrekte er ifølge epistelskriveren at den gamle norske
sjøkongen Olaus, «der haver regieret over det District af Norge, kaldet Wigen,»
har hatt sin residens på «Pater-Noster Skiær». Hvilken «Olaus» eller Olav
Holberg sikter til, er usikkert; trolig tenker han på Olav Tryggvason. Rammen
er i alle fall satirisk. En sjøkonge er hos Holberg en vikingkonge som nærer
seg ved å røve til sjøs, trolig kan også plyndring ved ilandstigning inkluderes.
At en norsk vikingkonge med residens på Pater Nosterskären skal ha styrt i
Viken, er satire. I vikingtiden var det danske konger som hersket i Viken. I alle
tilfeller må vi anta at norske Olaus, i henhold til fiksjonen, må ha kjempet både
mot danske og svenske sjø- eller vikingkonger, ettersom han bodde på Pater
Noster-skären og hersket i Viken.
At Pater Nosterskären
er valgt som residensen til den klassiske vindskaperen, «fiseren», kan skyldes det
som skjedde i Marstrand i juli 1719, da Tordenskiold, hvis adelsnavn refererer
til kanontorden, dundret løs mot Marstrand og Karlsten festning. Dato for innlevering
av Peder Paars, Første bog til sensur og trykking er ikke kjent. De
første to kjente eksemplarene av boken ble innkjøpt i november 1719, så det er en
mulighet for at Første bok var under utarbeidelse da Tordenskiolds salver var
rykende ferske.
Peter Wessel ble
beæret med adelsskjold fordi han slapp uværet løs mot svenskene. Kanonaden ved
Marstrand inngikk i det danske felttoget mot Bohuslän denne sommeren.
Tordenskiolds plan var å blokkere Göteborg, og i det øyemed ville han først
prøve å erobre Marstrand, der en betydelig del av den svenske flåten lå, noe
sjøhelten lyktes med.
Det kan synes å råde en likhet mellom Æolus som skaper vind / fiser på Pater Nosterskären, og Tordenskiold som skaper torden ved Marstrand, i et landskap som må betegnes som ytterst eksplosivt i nordisk sammenheng. Det er lite som skal til før uværet – krigen – braker løs. En liten gnist, så fenger kruttet. Og hvilke små «gnister» snakker vi om her? Jo, at noen, danskekongen, blir misunnelig fordi en annen, svenskekongen, har mer makt. En viktig årsak til at Christian 4 erklærte Karl 9 krig i 1611, var at svenskekongen hadde begynt å hevde territoriale krav i Finnmark og innkreve skatt av samene.
Motivet fis = kanontorden
eller krigslarm har sin særlige utforming i Anden bog, Første sang. Etter at
Peder Paars har måttet gi tapt for overmakten til fogden på Anholt, blir han
ført til fogdegården som fange sammen med resten av følget. Neste morgen ligger
den hårdt prøvede helt og snorker, mens han drømmer at han er til felts og ser
en krigshær komme mot seg. Akkurat idet Paars gjør seg klar til å gyve løs på
fienden, slipper kremmersvennen Ruus en durabel fis, som prinsipalen mistar for
krigstrommen. Kalundborgs Hektor reiser seg i full krigsbrynde og gyver løs på
vinduer og inventaret i rommet, som han smadrer. Særlig ille medfart får hueblokken
til fogdens datter, Nille. Hueblokken er laget av «Carduus-Papiir», det vil si
samme materiale som en kruttpose, «kardus», noe som kan vise til kanontorden.
Heltens høylytte krigsinnsats går ikke ubemerket hen på Anholt, ettersom øyas kloke kone, gamle Gunnild, tilfeldigvis kommer forbi i samme stund. Gunnild har som de fleste kloke koner en livlig fantasi og maler sporenstreks både tyrken og paven på veggen for øyas øvrighet, fogd Woldemar. Denne blir så redd at han besvimer. Etter at ryktet har spredd seg, strømmer forsterkninger til fogdegården, og man rådslår om hva som skal gjøres. Da det kommer for dagen at rabalderet skyldes Ruuses fjert, synes fogden det er så skammelig at han vil dømme Paars til døden. Hans fullmektig, Christen Storck, mener derimot at det er tjenligst for landet at «den skidne Sag» – fisen til Ruus og de påfølgende konsekvenser – begraves i glemsomhet. Hvorpå Woldemar befaler at ingen mer skal tale om saken.
Litteratur
Steffen Heiberg, Christian
4 – en europæisk statsmand (2006)
Kirsti Boger, Hollandske
oppdagelser – Holbergs og Ibsens satiriske skrifter (2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar