Vareregisteret som ikke passet til eposets høye stil
Mannen på Anholt, som er en
fremmed, men likevel godt orientert om regimet på øya, mener tapet av tolv
riksdaler ikke er noe å bry seg om for en mann som Peder Paars. Han sier at
hvis det stod til ham, skulle Peder Paars og svennen, Peder Ruus, snart få angre
på at de mistenkte ham. Han er nemlig aldri blitt anklaget for tyveri før. Dette
tyder på at mannens handlinger i forbindelse med Paars’ havari ikke strider mot
den «kristne» loven på Anholt (jfr. Innlegg VII).
Mannen går rett over til det
temaet som interesserer ham mest; hva slags varer fører jakten? Han frykter noe
kan bli ødelagt i det salte vannet, hvis de ikke berger det med en gang. På
hans oppfordring stormer skipsfolket ut til den sønderbrudte skuten og henter
ut alt de kan få tak i. Mikkelsen vil ikke tale om varene, fordi det bryter mot
eposets skjønne stil:
«[…] endskiønt jeg paa en Prick
|Altsammen kunde læt opregne
og beskrive,
Et fuldt Register paa den
heele Cargo give,
Men min Heroisk Sang
tilstæder icke her,
At tegne andet op end hvad
som kostbar er.»
Det finnes altså et fullstendig
register over jaktens samlede cargo. Dette rimer ikke med at mannen kommer
tilbake med en bevæpnet gruppe som angriper skipsfølget. Partene inngår fred
nesten før slaget har begynt. De skibbrudne må betale dyrt til «røverne»; i
krigsskadeerstatningen inngår blant annet hele cargoen. Dersom fienden har lurt
til seg cargoen, er det merkelig at det finnes et register. Det er ikke vanlig
at man, formodentlig øvrighetens representanter, tollerne, registrerer varer
som noen har skaffet seg på urettmessig vis. Spørsmålet er om også ileggingen
av krigsskadeerstatning inngår i den «kristne» loven på øylandet Anholt. Jeg
vil fortløpende notere alt som fortelles om håndteringen av fremmedes varelast
på Anholt for å se om det er mulig å fravriste øyas innbringende vraknæring en
forklaring. Foreløpig skal nevnes at fogd Woldemar, øyas øvrighet, har den
største part av vraket, presten har også sin del. Som eksempel på hva det dreier
seg om, kan nevnes tønner med korinter.
I Innlegg VII har jeg bemerket at anholdelse av handelsskip på Anholt, som nødvendigvis er på vei til eller fra Østersjølandene og må passere gjennom Øresund, fremtrer som en parallell til den faktiske anholdelse av fremmede skip som fant sted i Helsingør. Her ble nettopp skipets hele cargo nedtegnet i et fullt register.
Helsingør 1588
Øresundstoldregnskaberne
er bevart og viser hvilke opplysninger som var nødvendige for at tollen, som var
avhengig av de enkelte varegruppers verdi og mengde eller vekt, kunne utregnes.
Her er en innførsel fra et av de mange nederlandske skipene på vei ut av Østersjøen
9. oktober 1689, lastet med korn, boghvete og vedaske. I dette tilfelle
betaltes 108½ daler 12 skilling.
«Jacob Clasen Brandaris af
Vliel[and] kom fra Dantzig med
82 Lester Huede a 1 Dr. 82
[daler]
18 Lester Biug a ½ Dr. 9
45 Lester Boghuede a 1 Ort 11
12 [skilling]
10 Lester Vedaske a 1 Ort 2½
vil til Amsterd[am]
Fyrpenge 4
Lastpenge 104½ 12
Summa 108½ 12»
Det er lett å forstå Mikkelsens motvilje mot å innlemme en så prosaisk innførsel i et epos i den høye, «kostbare» stil, jfr. sitatet over fra Peder Paars. Poeten påkaller musen og gir en beskrivelse av den havarerte cargoen, som innledes med en naturskildring etter Æneiden. Det er altså stadig varene, som er lagret i tønner, fat, muligens også skrin, det gjelder, men skildringen er poetisk (noten til Æneiden utelatt):
«Da man paa Vandet saae at svemme Fade, Tønder,
Samt Skriine, Kufferter med Klæder, Pudehynder,
Som kaade Marsviin man da saae dem velte sig,
Og som smaa Drenge, der paa Vandet føre Kriig
I Julii Maaned, naar de mange heede Dage
Paa Vandet locker dem Forfriskning der at tage,
Man seer dem skiule sig, man seer dem ducke op.
(...)»
Detaljen om registeret over jaktens cargo viser, sammen med en rekke andre tilsvarende likheter mellom eposets Anholt og virkelighetens Danmark som vil fremgå av den videre gjennomgang, at «øylandet Anholt» er et satirisk bilde av landet eller øylandet Danmark.
Litteratur:
Erik Gøbel, "Øresundstoldregnskaberne 1497-1857"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar