Paul Botten-Hansen, Norske Mysterier (1851) VI / Holbergs "Libr. III. Epigramm. 82" (Moralske Tanker, 1744) VI
Under den kristne kirkes fredelige tider - da analfabeter lot seg krone til romerske keisere av paven - lå lyset, formodentlig naturens lys, skjult under aske. Men etter at splid og uenighet hadde gjort sitt inntog i kirken, begynte det å slå gnister av lyset, en storm reiste seg, og allting ble sammenblandet. Stormen førte til at "Vankundigheds Taage" ble bortdrevet og åpnet menneskets forstand og øyne. Disse linjer viser utvilsomt til reformasjonen, og det er verdt å merke seg at stormen, man kunne si en opprørt himmel, "sammenblandede alting". Dette minner unektelig om situasjonen da Gud oppdaget at menneskene hadde begynt å bygge byen og tårnet i Babel for å skaffe seg et navn, og han bestemte seg for å blande menneskenes språk og spre dem. Det er flere sammenfall mellom babelsmyten og det som skjedde da splidens vinder herjet i kirken.
Som omtalt i innlegget 18.1.18, skriver Holberg i Introduction til de fornemste Europæiske Rigers Historier om Karl den store at han ble kronet av pave Leone 3 (i den gamle Peterskirken) og gravlagt i den kirken han selv hadde fundert i Achen. Den direkte foranledning til at Luther slo opp sine 95 teser på døren til Slottskirken i Wittenberg med kritikk av kirkens avlatshandel, var byggingen av verdens største kirke, Peterskirken i Roma, pavenes gravkirke.
Året før Julius 2 la ned grunnsteinen til Peterskirken, gav han Michelangelo i oppdrag å lage hans gravmæle som skulle plasseres i kirken. Den opprinnelige planen omfattet 40 skulpturer i fullfigur, og ikke siden oldtiden var et slikt monument over en enkelt mann blitt oppført. Men byggingen av Peterskirken krevde store midler, og det antas at dette er grunnen til at gravmælets dimensjoner ble redusert. I 1545 ble skulpturgruppen endelig oppstilt i San Pietro in Vincoli i Roma.
Peterskirken (1506-1626), avbildet 1630.
Byggingen av Peterskirken, som ble igangsatt av pave Julius 2 etter at den gamle Peterskirken var blitt revet, ble finansiert ved avlatshandel. Denne virksomheten er blitt udødeliggjort ved slagordet til dominikanermunken Johann Tetzel (1465-1519): "Wenn das Geld im Kasten klingt, die Seele aus dem Fegefeuer springt" (finnes i flere versjoner). I 1517 preket Tetzel i Jüterbog i nærheten av Wittenberg. Han fortalte at folk kunne kjøpe seg fri fra synden hos ham ved å bidra til byggingen av den nye Peterskirken.
Tetzels preken var den direkte foranledning til Luthers teser, som munnet ut i den største splid i kirkens historie: reformasjonen. En splid som Holberg bifaller på det sterkeste, og han konkluderer:
"(...) det er Mennesker tienligere at trette og tviste, end ligesom umælende Creature at leve udi en brutal Samdrægtighed. Derfore have adskillige ikke uden Grund lignet de U-leiligheder, som fødes af Usamdrægtighed med Stormvinde, hvilke nedslaae Huuse og Træer men tilligemed reense Luften, og hindrer, at den ikke af for megen Stilhed raadner."Det er nærliggende å trekke linjen fra den opprørte himmel som fører til at allting sammenblandes og Guds blanding av språket den gang menneskene hadde begynt å bygge byen og tårnet i Babel (1 Mos 11). Holbergs "moralske tanke" kan utlegges som følger: Når menneskene får kunnskap slik at de kan lese Bibelen - alle på sitt språk - vil de forstå med sine sanser og fornuft at det er mot naturens orden å oppføre store byggverk og grunnlegge store byer eller riker for å skape seg et navn. Som nevnt i innlegget 18.1.18 var oversettelsen av Bibelen til tysk av grunnleggende betydning for Luthers religionssyn.
Som omtalt i innlegget 18.1.18, skriver Holberg i Introduction til de fornemste Europæiske Rigers Historier om Karl den store at han ble kronet av pave Leone 3 (i den gamle Peterskirken) og gravlagt i den kirken han selv hadde fundert i Achen. Den direkte foranledning til at Luther slo opp sine 95 teser på døren til Slottskirken i Wittenberg med kritikk av kirkens avlatshandel, var byggingen av verdens største kirke, Peterskirken i Roma, pavenes gravkirke.
Året før Julius 2 la ned grunnsteinen til Peterskirken, gav han Michelangelo i oppdrag å lage hans gravmæle som skulle plasseres i kirken. Den opprinnelige planen omfattet 40 skulpturer i fullfigur, og ikke siden oldtiden var et slikt monument over en enkelt mann blitt oppført. Men byggingen av Peterskirken krevde store midler, og det antas at dette er grunnen til at gravmælets dimensjoner ble redusert. I 1545 ble skulpturgruppen endelig oppstilt i San Pietro in Vincoli i Roma.
Peterskirken (1506-1626), avbildet 1630.
Byggingen av Peterskirken, som ble igangsatt av pave Julius 2 etter at den gamle Peterskirken var blitt revet, ble finansiert ved avlatshandel. Denne virksomheten er blitt udødeliggjort ved slagordet til dominikanermunken Johann Tetzel (1465-1519): "Wenn das Geld im Kasten klingt, die Seele aus dem Fegefeuer springt" (finnes i flere versjoner). I 1517 preket Tetzel i Jüterbog i nærheten av Wittenberg. Han fortalte at folk kunne kjøpe seg fri fra synden hos ham ved å bidra til byggingen av den nye Peterskirken.
Tetzels preken var den direkte foranledning til Luthers teser, som munnet ut i den største splid i kirkens historie: reformasjonen. En splid som Holberg bifaller på det sterkeste, og han konkluderer:
"(...) det er Mennesker tienligere at trette og tviste, end ligesom umælende Creature at leve udi en brutal Samdrægtighed. Derfore have adskillige ikke uden Grund lignet de U-leiligheder, som fødes af Usamdrægtighed med Stormvinde, hvilke nedslaae Huuse og Træer men tilligemed reense Luften, og hindrer, at den ikke af for megen Stilhed raadner."Det er nærliggende å trekke linjen fra den opprørte himmel som fører til at allting sammenblandes og Guds blanding av språket den gang menneskene hadde begynt å bygge byen og tårnet i Babel (1 Mos 11). Holbergs "moralske tanke" kan utlegges som følger: Når menneskene får kunnskap slik at de kan lese Bibelen - alle på sitt språk - vil de forstå med sine sanser og fornuft at det er mot naturens orden å oppføre store byggverk og grunnlegge store byer eller riker for å skape seg et navn. Som nevnt i innlegget 18.1.18 var oversettelsen av Bibelen til tysk av grunnleggende betydning for Luthers religionssyn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar