Tillegg til dagens facebook-innlegg om Den politiske Kandstøber.
Ved nærmere undersøkelse av frontispisen til Mosebøkene i Christian 4s kvartbibel fra 1633 oppdager jeg at Abrahams planlagte ofring av sønnen Isak er avbildet rett over bildet av den utvalgte prins Christian / kong Josia. Scenen forestiller engelen som formidler Herrens vilje, Abraham med sverd og hans lille sønn, Isak, med offerveden.
Dette kan understøtte min tolkning av Abrahams og Sanderus som henvisninger til Guds velsignelse av Abraham og hans ætt etter patriarkens villighet til å ofre sin eneste sønn; "vil jeg velsigne deg rikt og gjøre din ætt så tallrik som stjernene på himmelen og som sanden på havets strand". Gud sluttet den gang en pakt med Abraham, mens Christian er i tvil om pakten mellom Gud og den danske konge stadig står ved lag. Den nederste rekke kan tolkes slik at den gamle plagede konge setter sin lit til at sønnen, den neste konge, skal motta den lukkede bøylekrone som symboliserer enevoldskongens makt som er lukket om ham selv, mens altså riksrådene, som er født til å styre og opprinnelig skulle legge sin hånd på en av kronens tolv takker, er utestengt. Dette taler samtidig for at Holberg har vært kjent med Christian 4s billedlige fremstilling av sin egen oppfatning av regimet i Danmark i Biblia fra 1633.
Ved siden av den utvalgte prins / Josia står en mindre gutt og leser fra en oppslått bok, dedet er skrevet 2. Kongebok 23 på latin. Figuren sikter åpenbart til Safan, Josias skriver, som leser opp fra den nyfunne lovbok for kongen, slik det fortelles i kapittel 22. Skjønt tekstens Safan åpenbart er en voksen mann,
er altså personen på frontispisen en gutt. Under den pågående restaurering
av templet var israelittenes gamle paktbok blitt funnet. Opplesningen
gjorde et skjellsettende inntrykk på kong Josia, som med enda større
iver gikk inn for sin allerede påbegynte religiøse reform. I kapittel 23
fortelles det at Josia leser opp for folket fra den nyfunne pakt- eller lovboken,
før han rensker landet for all avgudsdyrkelse: hellige hester, offerhauger,
hedenske prester og ikke minst en hærskare billedstøtter og gudebilder.
Etter dette bød Josia folket å feire påske, Herrens høytid. Målet
var å utrydde all hedensk kult fra landet og opprette gudsdyrkelsen i sin
opprinnelige renhet. Reformen, som i praksis var en restaurasjon, fikk
kun kortvarige resultater.
Frontispisen, som er et av de aller første kobberstykker i en dansk bok, vitner om at Christian 4 oppfattet arvekongedømmet som en mer opprinnelig styreform i Danmark. Ved gjeninnføringen av dette "riktige" regime ville Gud fornye sin pakt med danskekongen.
Frontispisen, som er et av de aller første kobberstykker i en dansk bok, vitner om at Christian 4 oppfattet arvekongedømmet som en mer opprinnelig styreform i Danmark. Ved gjeninnføringen av dette "riktige" regime ville Gud fornye sin pakt med danskekongen.
Årsaken til at Safan er fremstilt som gutt, kan være at Christian 4 ønsket at Frederik, hans nest eldste sønn fra ekteskapet med dronning Anna Cathrine, også skulle være representert på frontispisen. I 1633, da Biblia utkom, hadde kongen allerede i flere år vært bekymret over den utsvevende livsførselen til tronarvingen, som hadde rykte som en fordrukken noksakt. Samtidig var Christian 4 lite tilfreds med den måte prinsen hadde røktet sitt kall som regent på mens han selv deltok i Keiserkrigen. Kanskje kongen næret tvil om Christian var et høvelig kongsemne. Han skulle få syn for segn. Året før Christian 4 selv
sovnet inn, døde hans eldste sønn av helseplager forårsaket av fyll og vellevnet,
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar