Det lærde Holland

onsdag 21. september 2022

Kortreist tarvelighet eller langreist luksus - Holberg og handelen, VI



De sparsommelige spaniere og sølvskutene fra Amerika

 

Holberg hevder at mange nasjoner har tatt feil og trodd at nøysomhet (i forbruk) har befordret landets styrke. Men «tidens længde har viset» at det finnes intet større «bizarrerie» enn å tenke at landet kan styrkes ved sparsommelighet, når den er akkompagnert av ørkesløshet. Holberg fortsetter her langs de samme tankebaner som i linjene over. Dersom det er ledige hender i et land, i praksis dagdrivere, halv- og helkriminelle løsgjengere, vil det lønne seg å sysselsette dem med fabrikasjon av varer som kreves til et overdådig levevis. Man kan vanskelig se for seg at de som dyrket jorden, som var den vanligste jobben for mannens del i Danmark på Holbergs tid, skulle legge fra seg hakke og spade for å veve sars og kalemank. I tidligere innlegg har jeg vist at påstanden både er ille grunnet, for å bruke et typisk Holberg-uttrykk, òg satirisk.

 

De som får æren av å illustrere det bisarre ved en feilslått moderasjonspolitikk, er Spania, tatarene og Lakedaimon eller Sparta. Spanierne er et særdeles sparsommelig folk, hevder Holberg, men fordi de samtidig er makelige, «saa kand man sige, at de ere ligesaa fattige som de ere sparsommelige». Motsatt kan det hevdes at jo mindre sparsommelige spanierne er, desto mindre fattige blir de. Det vil si: Jo mer penger spanierne bruker på luksus, desto rikere blir de. Dette sammenfaller med Holbergs budskap i teksten, uten at han formulerer det så klart. Med denne formulereringen, som er helt i tråd med Holbergs argumentasjon, fremtrer det paradoksale ved en merkantilistisk økonomi. Dette har jeg omtalt i innlegg III:

 

«Skal man få penger, må man bruke penger; i praksis: Skal kongen få penger, må folket bruke penger, vel å merke på luksus. Det gjelder altså ikke bare utlendinger, men også landets egen befolkning.»

 

Holbergs oppfatning av merkantilismens kjerneidé, som sammenfaller med ettertidens beskrivelse av den historiske økonomien, understøttes av omtalen i Første levnedsbrev av de prektigkledde pariserne som er døden nær av sult. De har handlet dyre klær; kjempeparykkene drysser av mel, selv dufter de kardemommebalsam, men har altså ikke råd til å kjøpe mat. Ved sin sløsing på pomp og prakt, som produseres på franske manufakturer initiert av finansministeren Colbert, har pariserne gjort ære på nasjonen. Den som får pengene, er Ludvig 14, som sørger for å bruke dem opp på krig og hoffliv, jfr. innlegg III, «Faire honneur à la nation».

 

Påstanden om at spanierne er et særdeles sparsommelig folk, kan ha noe for seg så fremt «folk» vektlegges. Den jevne alminnelige spanier var vel for det meste en fattig bonde eller fisker, som ikke har hatt penger å bruke på luksus. Men de som tilhørte den spanske overklasse, som adelen og kjøpmannsklassen, var ikke særdeles sparsommelige. Spania var etter koloniseringen av store deler av Amerika imperiet der solen aldri gikk ned. Fra Mellom- og Sør-Amerika seilte de såkalte skatte- eller sølvskipene hjem til Spania fullastet med merkantilismens trumfkort, gull og sølv. Spania var på 1500-tallet Europas mektigste rike. Men allerede i århundrets siste del begynte nedturen, og en av årsakene antydes i «Om handelen».

I Holbergs eksempler om alenprisen på henholdsvis hollandsk- og danskprodusert klede er Spania i begge tilfeller leverandør av råstoff, ullen, trolig fra merinosauen. Forfatteren understreker hvor liten del av prisen råstoffet utgjør; arbeidslønnen utgjør langt den største del (jfr. innlegg IV). Opplysningen kan kobles til påstanden om at spanierne er makelige. I Holland er en stor befolkningsgruppe sysselsatt ved rokker og vever. Ut fra merkantilistisk tankegang burde foredlingen av ullen vært utført av spaniere. Holberg trekker det enda lenger; de makelige, i praksis løsgjengere og tiggere, skulle tjores til rokker og vever. Det er dette forfatteren fremstiller som et ideal, uaktet han vet at prosjektet havarerte under Christian 4, en av Europas første merkantilister.  

 

I Spania var man altså makelige, idet man unnlot å etablere manufakturer som kunne demme opp for utførselen av edelmynten; betaling for importerte luksusvarer. Dette stemmer med forholdene i landet i den senere del av 1500-tallet, men er neppe eneste årsak til at Spania mistet hegemoniet i Europa, som ble overtatt av de flittige hollenderne; De forente Nederlandene. De store mengder edelmetall som strømmet inn i skattkammeret til spanskekongen, førte nemlig til en voldsom inflasjon; verdien på gull og sølv sank, noe som spredte seg til resten av Europa. Dette inngår i belæringen til stadssatyrikus Hieronymus, Holbergs talerør, i Peder Paars, som er behandlet i flere tidligere innlegg, bl.a. i innlegg II.

 

En tredje, og langt den viktigste, grunn til at Spania ble fattig, var at kongen, Filip 2, var fanatisk katolikk og ødte landets rikdom på krig mot protestantene; deriblant Holland (jfr. innlegg IV) og England. Filip 2s ruinerende kriger, hvori inngår tapet til Den spanske armada, kan bringe Holbergs satire frem i lyset. Kongen var nok langt mer opptatt av å utstyre ledige hender med armbrøst og arkebuse enn med skyttel. Mange tusen spaniere deltok i Filips armeer. Dersom en spanier hadde forbrutt seg, kom han nok snarere på galeien enn i «spinneriet». De neste eksemplene på folk som både er sparsommelige og makelige, tatarene og spartanerne, er kjent som store krigere. Det kan understøtte en tolkning der Filip 2s kriger, som underminerte spansk økonomi og førte til at landet mistet lederposisjonen i Europa, inngår i bakgrunnen for Holbergs omtale.




Den spanske skatteflåte


Den spanske armada



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar